Skip to main content

McDonald's USA förnyar hamburgare

mcdonalds-burger-770x320.jpg

 

McDonald's USA genomför förändringar av sina signaturburgare, inklusive Big Mac. Mycket på grund av ökad konkurrens inom snabbmats- och hamburgerbranschen.

Enligt tidningen Wall Street Journal så innebär förändringarna bland annat en ny specialsås och ett nytt briochebröd. Biffarna kommer att tillagas i mindre volymer åt gången och när det gäller sallad, ost och pickles så ska de nu vara ”fräschare och mer smält.”

- Vi kan tillaga maten snabbt och säkert men det smakar inte nödvändigtvis så bra som det kan göra. Så vi vill införliva mer kvalitet med utgångspunkt i var vi befinner oss, säger Chris Young, McDonald's senior director of global menu strategy.

Sammantaget görs cirka 50 justeringar av hamburgarna på McDonald's-menyn, vilket gör detta till företagets största uppgradering av menyn på decennier, enligt Wall Street Journal. Den nya versionen av hamburgare testades först i Australien. Nu tar företaget det nya receptet och metoden till sina restauranger runt om i USA.

Andra restaurangkedjor har också sett över sina hamburgare. I år bytte Red Robin Gourmet Burgers från de ugnar som tidigare tillagade biffarna, till en platt grill som ger mer stekyta. Andra förändringar har varit att använda mer kryddor och mogna tomater för förbättrad smak.

Kedjan Sonic flyttade osten på sin hamburgare så att den läggs mellan det nedre brödet och biffen för att förbättra smältningen. Och salladen hackas i stället för att strimlas för att öka krispigheten och förhindra att den blir brun, rapporterar tidningen.

Enligt företaget Dataessential stod hamburgare förra året för cirka 40 procent av snabbmatsförsäljningen i USA, och ungefär 68 procent av amerikanerna äter hamburgare på snabbmatsrestauranger minst en gång i månaden.

Text: Ann Hedlund

Källa och bild: NACS