Hur engagemang kan driva försäljning
Öka försäljningen vill så klart alla och knepen är många. Inom Preem har man nått bra resultat genom ett nytt sätt att engagera medarbetarna. Efter ett gediget test rullar man nu ut ett helt nytt verktyg på samtliga stationer.
- Vi går från att driva försäljning till att driva engagemang, säger bolagets utbildningsansvariga för stationerna, Carina Rosenblad.
På Preems cirka 100 bemannade stationer finns cirka 1000 medarbetare. De kan väldigt mycket, men hur kan man få dem att engagera sig mer och använda sin kunskap på ett roligt och effektivt sätt? Den frågan ställde sig Carina Rosenblad och kom fram till att man måste tänka mer modernt och framför allt använda den digitala tekniken. Lösningen rent konkret heter Pushappy.
- Det är ett coachingverktyg där varje medarbetare får en dosa med två knappar, kopplad till en app. I appen finns olika ”uppdrag” som utgör något som vi vill att de ska fokusera på. Varje knapptryckning motsvarar en aktivitet, exempelvis ”fråga kunden om hen vill ha xx”. Aktiviteterna, det vill säga knapptryckningarna, visas i realtid i appen och leder till pepp och hurrarop från andra, förklarar hon och berättar att Pushappy bidrar till individuell bekräftelse för den enskilde medarbetaren och möjlighet till uppföljning för arbetsledaren.
- Vi har testat detta på tio stationer i tre månader med makalöst goda resultat. Nu har vi signerat avtal för hela kedjan och kommer rulla ut det till alla bemannade stationer.
Försäljningen har helt klart fått en skjuts av det nya verktyget som fungerar som en påminnelse och skapar nya beteenden hos medarbetarna. Den stora vinsten är man tränar upp ett sätt att serva kunden som får en bättre upplevelse. Att det verkligen blir så har man sett på uppföljningar genom Mystery Shopper.
Det handlar om att komma på nya sätt att uppmärksamma kunden och i slutänden också sälja mer.
Stefan Häggmark är Preempartner för stationen i Rosersberg utmed motorvägen mellan Stockholm och Arlanda där han har ett tiotal medarbetare. Han trodde att det skulle bli en utmaning att få med alla. Men faktum är att det blev precis tvärtom.
- Det var full gas från första dagen och de byggde upp stämningen med dagliga utmaningar. Jag är fascinerad över hur detta både har gjort jobbet roligare och ökat försäljningen, säger han och ger som exempel hur man uttrycker sig och märker resultat.
- Man säger inte ”du får två för 42 kronor” utan ”för bara 12 kronor får du en till”. Eller i stället för ”är du medlem”, ”du är väl med i Guldklubben”.
Stefan bekräftar att försäljningen har ökat genom aktiviteterna med appen.
- Den största vinsten är att den skapat ett nytt beteende som följer med till andra produkter och tjänster.
William von Malmborg, medarbetare på Preem Rosersberg, visar hur den lilla dosan ser ut.
I systemet med Pushappy ingår även en gemensam sida där alla ser alla. Som en Facebook-grupp. Och aktiviteten där har under testperioden varit stor med en ”hjärtlig men peppande ton”. Det gäller ju att vinna över varandra. Något som samtidigt gör att tips sprids på ett roligt och effektivt sätt.
- Vi märkte på Framtidsdagarna att det hade blivit en ny sorts kontakt mellan dem som deltagit i testet, säger Carina Rosenblad och understryker att appen i sig inte är något underverk.
- Det är engagemanget den skapar. Engagemanget som ger kunden en bättre upplevelse. Och nöjda kunder kommer ju som bekant tillbaka.
Preems Framtidsdagar är sedan två år ett återkommande tvådagars evenemang. Man bjuder in stationernas medarbetare till fyra olika platser i landet och ett gediget program av föreläsare, inspiratörer, säljträning och coachning. Cheferna har sina egna dagar med samma upplägg.
Text och foto: Gunilla Pihlblad
Artikelförfattaren i samtal med Carina Rosenblad och Stefan Häggmark. Foto: Carolina Rössner, Preem.