Skip to main content

Satsar och ställer om i en föränderlig värld

pigg_resa.jpeg

 

Vi har i några artiklar belyst Preems satsningar på mat och ökat engagemang hos medarbetarna. Detta som ett led i att omvärldsfaktorer har lett till ett förändrat kundbeteende. 

- Vi måste förhålla oss till att det dagliga resandet har minskat, att storleken på konsumentens plånbok har krympt och att en helt ny konkurrenssituation har växt fram i och med att elbilarna kraftigt ökat i antal, säger Carolina Rössner, chef marketing and customer experience.

I denna snabbt förändrade omvärld har Preem valt att satsa och att ställa om. Både som företag som helhet.

- Våra raffinaderier gör en enorm omställning från att producera fossila drivmedel till att producera förnybara drivmedel och vi har en tydlig strävan efter klimatneutralitet, vilket självklart även påverkar oss som retailkedja. För att möta kundernas förväntningar och behov transformeras Preems stationskedja från att vara en plats där man tankar bilen till att vara en plats att tanka energi, för såväl fordon som människor, säger Carolina Rössner och nämner satsningen på mat som ett tydligt exempel.

- Majoriteten av vårt matutbud tillreds på plats i butiken, vi jäser och bakar bullar och bröd själva och gör smörgåsar på plats. Allt för att hålla en hög kvalitet. Under våren lanserade vi en mycket prisvärd Dagens Lunch-meny som blivit väl emottagen.

 

fikabord.jpeg

Tydligare cafédelar och mer inbjudande miljö gör att fler kunder väljer att sitta ner och inta sin måltid eller bara ta en kopp kaffe.

 

Även miljön inne i butikerna utvecklas. Tydligare cafédelar och mer inbjudande miljö gör att fler kunder väljer att sitta ner och inta sin måltid eller bara ta en kopp Espresso House-kaffe och en nybakad bulle. En av de största investeringarna man gjort det senaste året syns bara bakom stängda dörrar. Det handlar om toaletterna. 

- Marknadsundersökningar visar att toaletternas skick är en extremt viktig parameter när kunderna väljer var de stannar längs vägarna. Att då kunna erbjuda toaletter i en exklusiv ”hotellstandard”, med musik, inredning och belysning ger en positiv och oväntad upplevelse för kunderna. Dessutom har vi inlett ett samarbete med Red Locker och erbjuder gratis mensskydd för våra besökare, säger Carolina som menar att satsningen på toaletterna är ett tydligt exempel på omtanke av kundupplevelsen. 

- För att bli attraktiva så behöver vi komplettera med att fylla andra behov än enbart ett sortiment produkter som kunden förväntas köpa. Att erbjuda kunderna en behaglig toalettupplevelse är ett sätt att visa omtanke och en tydlig förflyttning från den sunkiga traditionella ”bensin-macks-toan”.

 

red_locker.jpeg

Samarbetet mellan Preem och Red Locker har resulterat i gratis mensskydd för besökarna.

 

I förra numret berättade vi om Preems satsning på medarbetare och partners. Att bli sedd, bekräftad och få en god service är självklart helt avgörande för kundupplevelsen. Därför fortsätter man att utbilda sina partners i affärsmannaskap. Man har även satsat på en ny digital lärplattform för att förenkla tillgängligheten till kunskap och information för alla medarbetare på stationerna. 

- Men även det fysiska mötet är viktigt och därför har vi samlat hela kedjan på Framtidsdagar och andra aktiviteter. För att skapa engagemang och ta del av den drivkraft som finns ute i hela kedjan har vi löpande dialog och aktiviteter. En mycket uppskattad satsning var exempelvis utvecklingen av vår egen semla, Oreosemlan, som skapades genom förslag, testbakning och kreativa tävlingsbidrag i partnerledet. Och så Pushappy som verkligen har visat sig öka medarbetarnas engagemang och arbetsglädje samtidigt som det gett positivt försäljningsresultat.

 

skarmavbild_2023-12-20_kl._17.09.52.png

Carolina Rössner berättar att det är mycket annat på gång, bland annat nya kundvarv.

 

Vidare så har Preem skrivit avtal med Panter kring återbruksartiklar. Man väljer samma lösning som exempelvis 7-Eleven och Circle K och hoppas att man tillsammans i branschen kan bidra till att skapa nya hållbara kundbeteenden. Carolina Rössner är övertygad om att det är en styrka att man väljer samma system för att förenkla för kunderna. Hon sammanfattar året med att konstatera att man kontinuerligt och målmedvetet förflyttar sin butikskedja från att vara ett nödvändigt stopp till att bli en plats man gärna stannar på. 

- Preems förändringsresa handlar om att utveckla vårt utbud, vår butiksmiljö och vårt kundbemötande. Det gör vi genom att utbilda, engagera, mäta och utvärdera alla aktiviteter som görs i nära dialog med partners, kunder och medarbetare. 

Men det är inte slut med detta. Tvärtom. 

- När 2024 tar sin början fortsätter vår resa för att bli ännu bättre. Det är mycket annat på gång också med exempelvis nya ankarplatser, nya kundvarv och konceptuppdatering, avslutar Carolina Rössner.

Text och foto: Gunilla Pihlblad