Skip to main content

Greenfood fortsätter satsningen på växtbaserad mat

oh3srmonhiybnzxoswkq_kopia.jpg

 

Nu tar Greenfood och amerikanska livsmedelsbolaget Livekindly Collective tillsammans ett stort steg genom att Greenfood-ägda Ahlströms Factory ska sköta försäljningen av varumärket Oumph! mot foodservice-branschen. 

– Vi ser fram emot att utöka vårt växtbaserade erbjudande till Sveriges alla restauranger med varumärket Oumph! Det är grymma produkter som passar bra in i foodservice, men också ett välkänt och omtyckt varumärke som signalerar kvalitet, säger Jacob Ahlström, vd på Ahlström Factory.

Varumärket Oumph! grundades 2015 i Sverige och producerar växtbaserad mat som säljs till flera marknader: i Norden, Storbritannien och Nederländerna. Sommaren 2020 förvärvades Oumph! av det amerikanska livsmedelsföretaget Livekindly Collective. 

– Oumph! har sina rötter i foodservice och har genom åren utvecklat en stark position där, men det finns mycket kvar att hämta, säger Kieran Youngman, vd på Livekindly Collective AB. 

Han fortsätter:

- Ahlströms Factory är grymt vassa inom försäljning i foodservice och har verkligen visat upp en förståelse för både växtbaserat som kategori och Oumph! som varumärke. Jag ser fram emot att se vad vi tillsammans kan åstadkomma.

Greenfood är en av Europas ledande aktörer inom hållbar och hälsosam mat. Koncernen har växt kraftigt och upplever en fortsatt ökad efterfrågan när allt fler väljer en mer växtbaserad livsstil med grönt som bas. Idag består koncernens sortiment till 90 procent av vegetariska produkter och till 70 procent av veganska. 

Källa och bild: Greenfood