Pizzan - en möjlighet för convenience-branschen?
Pizza är en favorit hos det amerikanska folket och det verkar som om nästan alla vill ha en bit, så även convenience-branschen. Hur ser då framtiden och trenderna ut för pizza-kategorin, och hur kan vår bransch fortsätta utveckla den? Flera convenience-kedjor i USA har nu pizza på menyn, även till frukost, och det finns ”pizzaprogram” utvecklade just för convenience-butiker.
I USA säljs ungefär 350 pizzabitar varje sekund enligt organisationen National Association of Pizzeria Operators. Tre miljarder pizzor säljs varje år och 93 procent av amerikanerna äter pizza minst en gång i månaden enligt föreningen.
I NACS Magazine läser vi att convenience-kedjan Wawa i somras lanserade Wawa Pizza i mer än 900 av sina butiker och kedjan Casey's säljer över 28 miljoner pizzapajer varje år. Det amerikanska företaget McLane presenterade nyligen ett pizzaprogram (Prendisimo) gjort för just convenience-butiker, och robotar bakar pizza nuförtiden. De som säjer pizza arbetar ständigt med att hålla jämna steg med konsumenterna och deras smakpreferenser.
Dee Cleveland, marknadschef på Hunt Brothers Pizza, menar att pizzan i sig själv gör det möjligt att introducera nya smaker för konsumenterna på ett enkelt sätt. Kryddiga smaker är fortfarande mycket populära inom kategorin och pizzabotten är lika viktig som det man lägger på den. Cleveland tror också att det som händer i chipshyllan är ett tecken på vad som komma skall inom pizza-kategorin.
- Chipskategorin har legat i framkant vad gäller hur de har kombinerat smaker och samarbeten mellan olika varumärken. Jag tror att vi kommer att fortsätta att se mycket mer av det, säger Cleveland.
Michelle Weckstein, chef för mat- och dryckesvarumärken hos SunStop, säger att pizzawraps, alltså pizza som viks på mitten och trycks ihop, är en framväxande trend. Hon ser också att icke-traditionella pålägg blir allt populärare.
- Vår strategi är att särskilja oss med kvalitetsingredienser och unika toppings. Vi vill imponera på våra kunders smaklökar i stället för att konkurrera med nationella pizzakedjor, säger Weckstein.
Tillagningshastigheten är också av intresse, särskilt inom convenience och fast food. Tillverkare skapar unika bottnar som kan gräddas på några minuter. Till exempel så gör Prendisimos pizzaprogram det möjligt för en convenience-butik att baka en pizza från fryst till klar på 6 minuter.
- Vi utvecklade verkligen det här med en convenience-butik i åtankem säger Farley Kaiser, senior director of culinary innovation, McLane.
Om convenience-butiker vill ligga före sina konkurrenter på pizzaarenan måste de spela på sina styrkor, menar Dee Cleveland.
- Convenience-butiker måste komma ihåg varför folk kommer in, det handlar om bekvämlighet. Om du kan ha produkter som ligger färdiga, grab-and-go, då tror jag att du kommer att ligga steget före.
SunStop har i sin tur skapat en pizzaklubb inom ramen för sitt lojalitetsprogram. När kunderna köper sex pizzor får de den sjunde gratis.
- Jag tänker att om man ska köpa pizza till sin familj så går man till en pizzakedja eller en snabbmatsrestaurang. Men jag tror att det är här convenience-butikerna skulle kunna ta ett steg framåt och möta det behovet, menar Michelle Weckstein.
Precis som Cleveland så föreslår Weckstein att convenience-butikerna utökar sitt utbud av grab-and-go-pizza eftersom rätten håller sig bra och fräsch längre än de flesta andra grab-and-go-alternativ. För vissa convenience-butiker på landsbygden finns det heller inte mycket konkurrens. Då är det ännu viktigare att kunna erbjuda en bekväm och prisvärd måltid som pizza.
Pizzaautomater och robotar som tillverkar pizza är inget nytt. I USA finns Pizza Forno som är en automatiserad pizzakiosk som serverar pizza på under tre minuter, 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan. Maskinen är 65 kvadratmeter och rymmer 70 pizzor. När kunderna har gjort sin beställning via en digital skärm så tar en robotarm pizzan från kyldelen av kiosken och placerar den i en varmluftsugn där den bakas. När den är klar kommer pizzan ut på framsidan av maskinen. Pizza Forno grundades av Les Tomlin, som såg en 85-årig kvinna köpa pizza från en liknande enhet i Frankrike.
- Jag hade ett totalt aha-marknadsföringsögonblick och jag tänkte wow, om vi kunde ta den här tekniken till Nordamerika och knyta ett varumärke till den, då skulle vi verkligen kunna förändra pizzamarknaden, säger han.
Om pizza från en automat inte lockar, vad sägs om en pizza gjord av en robot? Pizza Jukebox i Texas har en egenutvecklad robotmodell som gör pizza mitt framför ögonen på kunderna. Robotarmen tar pizzadegen och placerar den i en ”pizzabot" som snurrar degen, lägger till sås, ost och pålägg och placerar den i ugnen. Roboten är kalibrerad för att konsekvent dosera den exakta mängden sås, ost och kött varje gång. Kunderna kan beställa sin pizza via en digital skärm eller prata med en anställd för att göra sin beställning. När beställningen är klar skär en anställd upp pizzan, förpackar den och ropar ut kundens namn.
Alla är enliga, pizzan kommer inte att försvinna. Frågan är snarare vart den är på väg härnäst. Enligt Weckstein innehåller pizzans framtid hälsosammare alternativ för både botten och topping.
- Förvänta dig att se fullkorn, mer glutenfritt och växtbaserat. Och mer grönsaksbaserade såser som hummus. Vi kommer att få se fler alternativ till kött, mer grönsaker och fruktpålägg. Det kommer fortfarande att finnas konsumenter som vill ha kött på sin pizza, men kött kan vara mer av en speciell godbit än ett vardagligt val, tror Weckstein.
Dee Cleveland tror att internationellt inspirerade smaker, från till exempel Asien och Mellanöstern, är nästa steg. Liksom samarbeten mellan olika varumärken.
- Vi har precis börjat se vad som kommer att hända med pizzan under de kommande 10-15 åren. Jag tror att det kommer att fortsätta att växa exponentiellt ... och vi kommer att fortsätta att hitta olika sätt att betjäna och entusiasmera gästerna. Förvänta dig dock inte att pizzan ska vända ryggen åt traditionen. Chansen är stor att pepperoni fortfarande kommer att vara populärt om 10 år, säger Cleveland.
Kan pizza till frukost vara något? Det tror flera av de amerikanska kedjorna, och då pratar vi inte om överbliven kall pizza från gårdagen. År 2001 introducerade butikskedjan Casey’s sin ”bizza" och det har blivit en av deras mest sålda pizzor med mer än 2,5 miljoner beställningar varje år. Michelle Weckstein berättar att de efter många kundförfrågningar utvecklade bizzan, fast istället för en pizzabotten så använder de ett tunnbröd.
- Jag tror att det är en trend, säger hon.
Pizza Forno har också fått frågor om ett frukostalternativ från sina kunder.
- En frukostpizza skapar en helt ny möjlighet inom pizzakategorin eftersom inga pizzakedjor är öppna för frukost, säger Les Tomlin.
Text: Ann Hedlund
Källa: NACS Magazine
Bilder: Colorbox