Den klassiska semlan står stark
Den 13 februari är det årets fettisdag. Då ska miljontals semlor bakas och ätas runt om i landet när 59 procent av svenskarna njuter av det traditionella bakverket.
Intresset för semlan har ökat de senaste åren hos det svenska folket och trots ekonomiskt tuffa tider slog försäljningen av semlor rekord på fettisdagen förra året då 59 procent av svenskarna åt minst en semla. I år är förhoppningarna stora inför fettisdagen då man hoppas på ytterligare ett nytt rekord.
Fettisdagen är efterlängtad. I de ekonomiskt tuffa tiderna har svenska folket dragit ned på många vardagliga inköp. Samtidigt ökar populariteten i att handla bakverk när något ska firas, allt från födelsedagar till högtidsdagar. Semlan ses ofta som en ”bageribranschens livboj” eftersom den håller många företag flytande i början på året när många konsumenter har ont om pengar efter julen.
Nästan 60 procent av svenskarna äter en eller fler semlor på fettisdagen. Och många, kring 40 procent, bjuds på semla på jobbet under dagen. 26 procent bjöds förra året på en semla privat.
- Ekonomiskt är dagen oerhört viktig för branschens företag, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.
I år verkar det som att innovationstakten klingat av något när det gäller att skapa nya och skruvade varianter av semlor. Semmelwrapen lanserades 2015 och i dess kölvatten har det kommit en mängd fantasifulla varianter som hyllar semlan. Även i år har nya varianter uppfunnits, men inte lika många som tidigare år. Den klassiska semlan står sig stark.
- Nytolkningar är alltid kul, och visar hur viktig semlan är, säger Martin Lundell. De nya varianterna blir som en hyllning till vårt älskade bakverk. De är ofta mer kortlivade, men tillför en glädje och lekfullhet till det mycket traditionella bakverket. Klassikern är och förblir favoriten och den som säljer mest.
Källa: Sveriges bagare & konditorer
Bild: Colourbox