7-Eleven i Japan öppnar obemannade convenience-butiker
I vår kommer 7-Eleven Japan att öppna små obemannade butiker, framförallt på platser på som det tidigare har varit svårt att etablera en butik på, som till exempel i fastigheter med lägenheter eller inne i fabriker. Varje butik kommer att drivas av endast en anställd som ska ansvara för att beställa hem och fylla på varor.
Enligt Nikkei Asia så kommer butikerna att vara cirka 50 kvadratmeter stora och erbjuda 1200 produkter, vilket är mindre än hälften av 7-Eleven Japans ordinarie utbud. Man har redan börjat förhandla med ett tjugotal företag som är intresserade av att installera de obemannade butikerna i sina lokaler.
Inne i butikerna kommer kunderna att använda sina smartphones för att betala. För att komma in får kunden använda en app och skanna en QR-kod. Sedan skannar de streckkoden på varan de vill köpa med sin telefon och betalar med betal- eller kreditkort, utan att behöva stanna vid en kassa.
I en nyligen publicerad artikel i tidningen Forbes lyftes 7-Eleven fram som ett mycket bra exempel på en organisation som kan förbättra och förnya sig inte bara genom att titta på sina konkurrenter, utan också genom att titta inom sitt eget företag. Och då särskilt genom att titta på 7-Eleven i Japan. Enligt artikeln är 7-Eleven inte bara en convenience-butik i Japan, "det är en viktig del av Japans snabba livsstil”.
Forbes ville vidareutveckla idén om att titta på Asien för innovation, och bad företaget att fundera på vad som gör det så populärt i Japan och vilka delar av det som också skulle kunna fungera i USA. Forbes menade att andra företag också kan sätta sig ner och fundera på detta genom att ställa sig två huvudfrågor: Vad gör de som vi inte gör? Kan vi också göra det?
Text: Ann Hedlund
Källa och bild: NACS