Ny rapport: Säkerhetsoro bland svenska konsumenter online och i butik
Enligt SOTI:s årliga detaljhandelsrapport uttrycker 24 procent av svenska konsumenter oro över att lämna ifrån sig personuppgifter och betalningsinformation när de handlar online eller i butik. Konsumenterna oroar sig också för att utsättas för ekonomiska bedrägerier (30 procent) och identitetsbedrägerier (28 procent). Siffrorna tyder på att konsumenterna saknar tillit till de betalnings- och datainsamlingslösningar som idag finns implementerade inom detaljhandeln.
SOTI har i sin nya detaljhandelsrapport, "Techspectations: Konsumentkrav på digitalisering inom detaljhandeln” intervjuat 1000 svenska konsumenter om deras shoppingupplevelser och inställning till teknik i fysiska butiker och online. Enligt rapporten är säkerhet ett område som väcker stor oro hos de svenska konsumenterna.
När det gäller betalning, både online och i butik, uttrycker de svenska respondenterna oro för att lämna ifrån sig personuppgifter och betalningsinformation. Enligt undersökningen, vill 33 procent av konsumenterna inte att en butik de inte känner till ska ha tillgång till persondata och betalningsinformation. Konsumenternas farhågor handlar bland annat om att bli utsatta för ekonomiskt bedrägeri, identitetskapning eller att kriminella aktörer ska stjäla personlig data från butiken (24 procent). 24 procent av konsumenterna är oroliga att butikerna inte kan garantera att deras information hålls säker.
- Ett mycket viktigt fokusområde under kommande år är att bygga upp konsumenternas förtroende. Det kan bara göras genom att garantera att deras personliga data hålls säker, både online och i butik. Betalningssystem och enhetslösningar med hög säkerhetsgrad som minimerar risk för bedrägerier och kapningar är inte längre valfritt, det är en absolut nödvändighet, säger Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI.
Rapporten lyfter också behovet av att säkra de digitala enheterna ute i butik. 21 procent av de svenska konsumenterna oroar sig för att nästa användare ska kunna se deras personliga information efter de har använt en digital enhet i butik. 20 procent känner oro inför att någon annan kan se deras personuppgifter när de knappas in i enheten. 12 procent uppger att de aldrig skulle betala för en vara via en digital enhet i butik.
Även om teknik i butik inte längre är något nytt, är de svenska konsumenterna än så länge tveksamma till fördelarna med tekniken - bara 26 procent av de svenska respondenterna i undersökningen tycker att tekniken förbättrar deras shoppingupplevelse. Trots det uppger 42 procent av konsumenterna att de gillar hur de digitala enheterna (scannrar, självutchecknings-enheter, surfplattor och mobildatorer) generellt snabbar upp shoppingen i butik och gör den mer bekväm. 29 procent känner ingen oro inför att använda digitala enheter i butik eftersom de litar på butiken de handlar i.
Ladda ner SOTI:s senaste rapport: "Techspectations: Konsumentkrav på digitalisering inom detaljhandeln”
Om undersökningen
SOTI:s undersökning baseras på 11 000 egenifyllda intervjuer på nio marknader. Alla respondenter var mellan 18 och 65 år. Undersökningen genomfördes mellan 3 och 14 september 2023 uppdelat på följande marknader: USA (2 000 intervjuer), Kanada (1 000), Mexico (1 000), Storbritannien (2 000), Tyskland (1 000), Frankrike (1 000), Sverige (1 000), Nederländerna (1 000) and Australien (1 000). Undersökningen presenterar både globala övergripande trender och resultat för respektive marknad samt regional data för Europa och Nordamerika.
Källa: Soti
Foto: Colourbox