Ny kedja och dubbelt så stor butik
Vi har tidigare berättat om en av Lifvskedjans första franchisetagare, Eva Näslund i Östansjö i Närke. Nu har hon en ny franchisegivare och en dubbelt så stor butik där det också finns ett system för att sälja tobak under obemannad tid.
Eva och hennes man Torbjörn har en bakgrund inom bensinhandel och byggde 1999 upp och utvecklade en stor Statoil-anläggning vid Brändåsen utmed E20 mellan Laxå och Hallsberg. Den sålde de för snart fem år sedan men efter ha rullat tummarna ett tag bestämde sig Eva för att satsa på att driva en obemannad butik på hemmaplan. Vilket alltså är den lilla ”förstaden” till Hallsberg, Östansjö.
Lifvsbutiken öppnade för två och ett halvt år sedan och det har i stort sett rullat på enligt plan.
- Arbetsmässigt var det en lagom satsning för mig. Men jag kände ändå att butiken var väldigt liten vilket gjorde den svårarbetad samt kanske lite mindre trivsam för kunderna, säger Eva och berättar att hon hade fått veta att det fanns en dubbelt så stor i Värmland att köpa och att Lifvs/Storekey skulle återinlösa den befintliga.
- Jag tingade den och fick samma kväll beskedet om att Storekey skulle begäras i konkurs. Tur i oturen kan man verkligen säga och efter några administrativa turer fick jag ropa in den auktion.
Efter en månads stängning kunde den nya butiken invigas. Korv med bröd var bara en av de saker som ägarna bjöd på. (Foto från Östansjö Livs)
Efter en månads stängning för allmän ombyggnation av själva platsen kunde man ha en nyinvigning den 10 februari. En kall dag men med mycket värme från såväl kunder som butiksägare. Det var tal av bygdeföreträdare, bandklippning, korvgrillning och ”plocka din egen lösgodispåse”-event.
- Jättelyckat, säger Eva som räknade till 140 personer och 160 korvar.
- Det kom en del nya kunder också som ville passa på att få en genomgång av det nya inloggningssystemet.
Ett särskilt system för tobaksförsäljning har installerats och en ny kassadisk har byggts på plats. Notera robotdammsugaren som bor under densamma.
Östansjö Livs som butiken heter idag, är numera en del i den nystartade kedjan Never Closed. Eva berömmer ägarna och berättar att de är mycket engagerade och alltid lätta att nå. Systemet påminner tekniskt om det tidigare och kunderna kan välja att handla genom att bara låsa upp butiken, scanna som i en bemannad butik och betala med sitt kort. Eller så väljer man att både scanna och betala med telefonen. Det nya tobakssortimentet har dock inte med Never Closed att göra.
- Det är en separat webbtjänst, kopplad till bank-ID. Man scannar sitt ID första gången. Sedan får man identifiera sig via en kamera som ser kundens ansikte. Detta på grund av 18-årsgränsen. Jag tittar på ett liknande system för att kunna sälja receptfria läkemedel, säger Eva som menar att hon vill göra butiken så komplett som möjligt.
Runt altanräcket finns en fin ljusslinga som ramar in den nya fina butiken när mörkret faller på.
Utanför finns också Postnord-boxar. Det skulle vara bra med ytterligare någon paketleverantör, tycker Eva. Men avvaktar för tillfället på grund av att en boxenhet till skulle påverka handikapprampens lutning.
Både rampen och altanen med fin kvällsbelysning har man fått bygga på egen bekostnad. Det finns planer på lite bänkar till sommaren för att locka folk till att sitta vid butiken och ta en glass eller en fika.
En uppgradering av flera är den nya fast food-kylen med en hel del butiksgjorda produkter.
För övrigt så har sortimentet utökats på kyl- och fryssidan, likså med godis och dryck. Samtidigt har en särskild fast food-kyl fyllts med diverse to go-produkter. Eva gör egna yoghurtbägare och just nu också egna semlor utifrån Bonjours grundprodukter.
- När jag har tid gör jag också egna chokladbollar, säger hon och visar en annan nyhet, nämligen godishyllan.
- Jag har gjort en särskild sådan för produkter mera direkt riktade till den yngre kundkretsen och det verkar uppskattas.
Att butiken ska kännas luftig och ge möjlighet för kunderna att cirkulera, är viktigt för Eva Näslund.
Butiken är så klart rymligare, 54 kvadrat totalt, och Eva har medvetet valt att inte proppa den full med montrar och hyllor. Hon tycker det är viktigt att kunderna ska kunna cirkulera. Att det nu också finns plats för ett litet lager är guld värt.
Varje tisdag och torsdag mellan klockan 8 och 12 är Eva på plats i butiken för att ta emot och plocka varor. Det annonseras ut som öppen tid och då kan de kunder som behöver också få hjälp med det tekniska. En fascinerande sak med den här butiken är förresten antalet registrerade kunder som just nu är 919. Det bor bara 850 i Östansjö!
Samma vy som på förra bilden. Fast från andra hållet och i samband med invigningens lösgodisgåva. (Foto från Östansjö Livs)
Försäljningen då? Hur har det gått sedan starten? Och vad är svårast när det gäller sortimentet?
- Det har hela tiden varit svårt att få inköp av färskvaror att stämma med åtgången. Men det ligger så klart i sakens natur. Vi vill ju ändå kunna ha ett bra sådant utbud och försöker lösa det genom att prissänka varor som är på väg att gå ut.
- När det gäller försäljningen är vi ännu inte uppe i det mål vi satte upp när vi startade. Men vi ökar hela tiden och det sporrar oss så klart. Dessutom är det ett roligt jobb och ännu roligare blev det med en större butik. Det märker jag att kunderna tycker också, avslutar Eva Näslund.
Text och foto: Gunilla Pihlblad