Skip to main content

E-barometern: Paketboxar fortsätter öka

paketboxar.jpeg

 

Som vanligt ger PostNord och HUI Research ut sin årliga rapport E-barometern och nu som ett årsbokslut där man både analyserar det gångna året och blickar framåt. För vår bransch är  kanske avsnittet om leveranser speciellt intressant. Men vi tar det lite allmänt först.

Under 2023 ställde e-handeln om fokus från tillväxt till lönsamhet. Under årets andra halva återhämtade sig försäljningen och e-handelstillväxten slutade på 133 miljarder kronor 2023, en nedgång med 2 procent jämfört med helåret 2022.

Konsumenternas favorithandlare online är apoteksjätten Apotea, Amazon, Zalando, H&M och Tradera följda av Adlibris och Apoteket. Den kategori som ligger oss närmast är Mat som minskade fem procent under 2023. Matvaror på nätet har varit en affär som har visat sig svår att driva med lönsamhet. Matvaror är ofta känsliga, vilket gör att det krävs mycket planering för att få till en smidig och snabb leveranskedja.

Second hand-marknaden har växt påtagligt under senare år. Begagnat blir allt mer populärt för alla generationer. Det allra vanligaste att handla second hand är kläder och skor, men snittpriset är bland de lägsta. I denna kategori är det prisvärdhet som lockar. 35% handlade begagnat under 2023 på grund av det ekonomiska läget.

 

bild_1.png

 

Ungefär en tredjedel av alla konsumenter uppger att de handlar online minst en gång i månaden. De två yngre konsumentgrupperna i E-barometern handlar mest online, 2–3 gånger i veckan. De äldre generationerna handlar inte fullt lika ofta på nätet, men den tydliga ökning som skedde under pandemin har satt ett permanent avtryck. E-handeln är inte längre bara ett alternativ till fysisk butik, utan har blivit en integrerad och naturlig del av handeln i stort.

E-handeln och de fysiska butikerna blir allt mer integrerade och med hjälp av rätt verktyg kan kanalerna förstärka varandra. Genom omnikanalstrategier blir kundupplevelsen sömlös och kan gynna både e-handeln och de fysiska butikerna. Konsumenterna har visat sig vara skickliga på att integrera både det fysiska och det digitala i köpprocessen. Var tredje konsument kombinerar ofta det fysiska och det digitala när de handlar.

 

bild_2.png

 

Både leverans till paketbox och att få sina varor lämnade utanför dörren har blivit allt vanligare leveransalternativ under de senaste fem åren. Paketboxar fortsätter att öka och är nära att inta andraplatsen som det vanligaste leveransalternativet. Enligt ett nytt förslag från Läkemedelsverket ska id-kontroll införas vid leverans av receptbelagda mediciner och receptfria läkemedel ska inte längre få lämnas ovanpå en postlåda eller hängas på en dörr.

Under de senaste åren har en allt större andel konsumenter fått välja hur deras e-handlade varor ska levereras. Det beror delvis på att e-handlarna erbjuder en större variation av leveransalternativ. Troligtvis är det också en följd av att konsumenterna med tiden blivit allt mer e-handelsvana och utforskar fler leveransalternativ för att hitta det som passar bäst till olika slags inköp. Enligt E-barometern var endas tre procent missnöjda med leveransen av sin senaste e-handlade vara.

 

bild_3.png

 

När konsumenter ska välja vilken e-handelsbutik de ska handla från tycker de allra flesta att bland det viktigaste är att få välja hur varan ska levereras. Andelen konsumenter som är villiga att betala extra för att få varan levererad samma dag varierar beroende på produktkategori, men har totalt sett minskat under de senaste åren.

Den fysiska butiken fyller en betydande funktion i e-handeln då många konsumenter gärna returnerar sina e-handlade varor där. Endast tre procent föredrar att få sin vara levererad till den fysiska butiken medan hela 23 procent föredrar att returnera sin vara där.

Text och foto: Gunilla Pihlblad

Diagrambilderna från E-barometern