Skip to main content

Japanska FamilyMart satsar på städrobotar

lead-shelll-acquisition.png

 

Landets näst största convenience-kedja har börjat använda robotar för att städa i butikerna. Anledningen är brist på arbetskraft enligt Nikkei Asia. Som ett första steg så rullades robotarna ut i 300 av kedjans butiker över hela landet i slutet av februari.

FamilyMart började introducera robotarna i vissa av sina butiker i slutet av januari. Från april och framåt kommer det vara möjligt för franchisebutiker att haka på mot en månadsavgift.

Varje robot städar golvet fem gånger om dagen, en uppgift som butikspersonalen gör tre gånger om dagen i totalt ungefär en timme. Detta kommer att frigöra tid för anställda att göra andra uppgifter som att fylla på hyllor eller delta i kompetensutveckling menar kedjan.

- I takt med att personalstyrkan minskar skulle vi vilja samexistera med robotar för att driva våra butiker med ett mindre antal anställda, säger Tsuneo Murai, vd på FamilyMart till Nikkei Asia. 

Varje robot bär också runt på varor till försäljning och har en bildskärm som visar produktinformation och annonser. Den är utrustad med ett 20-tal sensorer och spelar upp meddelanden medan den är i drift för att förhindra kollisioner med kunder och hyllor.

NACS Daily skriver att maskin- och robotteknik fortsätter att vinna mark också i USA. I november meddelade kedjan Sweetgreen att de förberedde sin egenutvecklade salladsrobot och White Castle installerade Flippy, sin hamburgerrobot på ungefär en tredjedel av sina platser.

Text: Ann Hedlund

Källa och bild: NACS