Viktigaste godisveckan på hela året
Marek Andersson, innehavare av Kandy’z i Örebro och Karlskoga, har laddat upp rejält inför påskveckan som kulminerar på skärtorsdagen. Påfyllt, påfyllt, påfyllt är hans mantra tillsammans med alla fyllda specialförpackningar som nu finns i butiken.
- Det här är den viktigaste veckan på hela året, säger han.
Vi har haft flera artiklar om stora godisbutiker och kedjor under de senaste månaderna. Uppenbarligen är det en positiv trend för den här typen av handel. Marek som alltså driver två Kandy’zbutiker bekräftar att det är drag under galoscherna. Samtidigt påpekar han att man måste vara på tårna hela tiden.
- Det absolut viktigaste är att det finns mycket av allting och att det är välfyllt. Rent och snyggt naturligtvis, det är självklart. Men när man kommer in i någon av mina butiker ska man känna ”wow”. Både tack vare att det är så stort och så mycket och att det ser så inbjudande ut.
Hela butiken andas påsk vilket är helt rätt. Glasscaféet blir perfekt när våren har kommit lite längre.
Precis den känslan fick också undertecknad som under måndagen besökte den nyöppnade butiken i Karlskoga. Wow, vad mycket godis! Och drycker. Och vilken fin glassbar. Snacksen ser man lite längre in i butiken och allt är så klart noga planerat.
- Lösvikten är helt klart nummer ett. Sedan kommer dryck, annan konfektyr och snacks. Tobak och snus har vi valt bort helt hållet. Däremot har vi vårt glasscafé som går riktigt bra, även när det inte direkt är säsong.
E18 går rakt genom hela långsträckta Karlskoga och trafikljusen är många varför butiken kommer att synas väl från vägen.
Marek Andersson har ett långt liv inom servicehandel/convenience att se tillbaka på. Han fyller 50 i höst och började i branschen när han var 23. Han har haft film- och videobutik i Nora, 7-Elevenbutik i Örebro och innan han blev godishandlare drev han OKQ8 i Kumla i elva år.
- Jag kände att jag ville göra något mer, få en ny utmaning. Via en säljare fick jag veta att Kandy’z sökte franchisetagare till Örebro, säger han berättar att han gick in i det projektet 2019 och han första året fortsatte att driva macken i Kumla.
- Det var tufft i början, pandemin kom ju också in i bilden. Men när det lättade och började rulla har det också gjort det rejält.
Butiken ligger i utkanten av Örebro, i området Aspholmen tillsammans med en del andra butiker av olika slag som drar kunder åt varandra. Den syns bra från vägen som är starkt trafikerad och det är lätt att stanna och parkera. Utvecklingen har varit påfallande god. Från 3,9 miljoner första året till 12,7 2023.
- I år räknar vi med 15 miljoner och är nu en av de största i kedjan.
”Klipputbudet” är säljande.
Marek känner sig väl tillfreds med Kandy’z koncept som han beskriver som frihet under ansvar. Det är välorganiserat och man får mycket hjälp, men man har också möjlighet att påverka sitt eget sortiment inom en viss ram.
Och på tal om sortiment så kan vi lägga till i den uppräkning som vi gjorde tidigare, att det är viktigt med nya produkter och att man verkligen är med på alla de trender som skapas på framför allt sociala medier som TikTok. Det gäller att vara med och veta vad som helt plötsligt är hett - för så är det - och det gäller också att kunna köpa in och berätta för kunderna att man nu har de aktuella varorna i butiken.
En trendprodukt som Prime måste man lyfta fram och sälja så länge den är ”het”.
Det mest påtagliga exemplet är drycken Prime som inte ens är en kortvarig trend, men som ändå väl beskriver vad det handlar om. Det var Youtube- och influencerprofilerna Logan Paul och KSI som viralt lanserade det här sport- och energidryckesmärket under 2022. Framgången har varit enorm och det har rapporterats om kaos vid lanseringar i butiker internationellt. Kunderna består mestadels av barn och ungdomar och drycken har fått uppmärksamhet för att kosta mer än andra energidrycker.
- Vi har nu ett parti av Prime från USA som vi säljer för 99 kronor flaskan, den europeiska är betydligt billigare. Men jag vet ju att det blivit som en samlarpryl och att många kanske är beredda att betala ännu mer, säger Marek och ger ett exempel på trendprodukter som är lite balanserade.
- Det finns chips och andra snacks som sticker ut i mängden och som säljer väldigt bra.
Gott och färgglatt!
Vid sidan av örebrobutiken har Marek Andersson drivit en Kandy’z i Arboga men den har han nu överlåtit till en släkting. Eftersom han känt att marknaden är het och att han har kapacitet så har han sökt efter nya lägen i en lagom radie från Örebro. Ett sådant dök upp i Karlskoga där han slog upp portarna den 1 mars och där bilderna till denna artikel är tagna.
- Det har hitintills överträffat förväntningarna och öppningsdagen slog an tonen. Under tre timmar var vi till exempel tvungna att ha in- och utslussning. Vi hade bra erbjudanden så klart, men ändå inget extremt.
Butiken i Örebro är 456 kvadratmeter stor medan den i Karlskoga är något mindre, 425. Lite mer yta skulle inte skada tycker Marek som ändå är nöjd med sitt godisföretagande som idag totalt innefattar ett tiotal anställda på olika procent. I Karlskoga har han en butikschef, i Örebro är det han själv som har den befattningen.
De här fyra Lindt-produkterna är unika för Kandy’z-kedjan.
Butiken är som dekorerad med påskägg, både tomma och fyllda, samt en mängd olika presentförpackningar som man gör själva och säljer mycket av.
- Det är en viktigt del av utbudet, inte bara till påsk, säger Marek Andersson och hjälper en storhandlande kund att hämta kassar som ska fyllas med påskpresenter.
Kandy’z startades 2016 av Sonny Hedblom och Dennis Söderhäll vars resa inom godisbranschen började redan 2012 då de öppnade sin första butik tillsammans. 2016 drev de sex butiker och bildade då Kandy’z som ett franchisekoncept. Etableringen i Karlskoga blev den 40:e butiken i kedjan. Ytterligare två butiker öppnade i mars månad och Kandy’z-kedjan består nu av 42 butiker från Östersund i norr till Skurup i söder.
Text och foto: Gunilla Pihlblad