Korv och dryck bra aprilskämt-kombo
Att korv och öl inte är helt fel tillsammans är ett känt faktum. När vi nu granskar branschens 1 april-skämtande konstaterar vi att dessa båda godsaker förenas även i det sammanhanget. Carlsberg lanserade en ölomvandlare för kökskranar och Circle K en personlig korvhållare!
Det är alltid lika kul att se vad som dyker upp i nyhetsfloran denna beryktade dag. I undertecknads mejlinkorg var Circle K först ut med sin nyhet för att ta servicen till nästa nivå - tjänsten personlig korvhållare - för att ge kunderna en bättre korvupplevelse.
”Den personliga korvhållarens uppdrag kommer, kort och gott, vara att agera korvhållare åt kunderna medan de exempelvis jobbar, pratar i telefonen, laddar eller dricker kaffe. Den nya tjänsten har efterfrågats av kunderna och kommer vara ett pilotprojekt för ett potentiellt större initiativ där ”service utöver det vanliga” kommer stå i fokus.”
Snyggt jobbat Circle K!
En dröm för vilken kökskran som helst. (Foto från Carlsberg)
Nummer två var Carlsberg med sin nyhet Katölysatorn - världens första ölomvandlare för kökskranar. En banbrytande innovation i form av en adapter, som i realtid förvandlar vanligt kranvatten till nybryggd alkoholfri lager med en enkel vridning på kranen.
”Produkten kommer i form av en adapter, som enkelt installeras på en vanlig kökskran. Katölysatorn bygger på en sofistikerad process som involverar hydro-fermentationsteknik, vilket omvandlar H2O till C2H5OH. Detta gör det möjligt att skapa en perfekt balanserad lager varje gång du öppnar kranen. Metoden är den senaste innovationen från Carlsbergs laboratorium i Köpenhamn, som genom historien ligger bakom sеväl skapandet av pH-skalan som metoden för att isolera ren jästkultur.”
Jojo, det funkar bra att svänga sig med mycket tekniska termer när man ska lura folk!
På sociala medier noterades att Pressbyrån på Malmö central sökte kunder som vill ingå i en testpanel för doftmeddelanden i mobilen. Man testar nämligen an ny och revolutionerande teknik i Pressbyråns app.
”När vi har nybakade kanelbullar i butik genereras ett doftmeddelande i mobilen hos alla appanvändare inom 1 km radie. På så vis får du både njuta av den härliga doften av nybakad kanelbulle, men även på ett lättillgängligt sätt ta del av informationen att det nu finns nybakade kanelbullar, oavsett om du är seende eller ej. Detta test är ett samarbete mellan Pressbyrån och Synskadades Riksförbund, och är ett steg i vårt arbete för inkludering och tillgänglighet.”
Direkten i Bromölla och Olofström meddelade att man tillsammans med Prime tagit fram en exklusiv smak endast för dessa båda butiker. Smaken är helsvensk, lingon, och upplagan så klart extremt begränsad. Fanns bara att köpa 1 april!
Two in one. (Foto från 7-Eleven USA)
En annan produktnyhet hämtar vi från USA där 7-Eleven lyckats kombinera korv och dryck i The Big Bite Hot Dog Sparkling Water. Till och med senap och ketchup ingår. Allra roligast är att man erkänner att det skulle vara just ett aprilskämt, men att det mottagits så positivt att man funderar på att verkligen göra det.
” We admit that we created a limited supply of 7-Select Big Bite Hot Dog Sparkling Water as a joke, but it sounds like there might be more people out there than we anticipated who want to see our Big Bite Hot Dogs as a beverage.”
Ett dubbelskämt helt enkelt!
Allmänna nyhetsmedier har så klart varit fulla av aprilskämt som till exempel Vinbilen, en glassbil för vuxna, och att ön Ven blir marinbas och görs samtidigt nästan 500 meter smalare – allt för att hangarfartyg ska kunna vända säkert i Öresund. TUI tog resandet till nya höjder – bokstavligt talat - genom att från och med den 1 april 2025 lansera semesterresor till rymden. Ett skämt med lite extra finess var att Moderaternas toppkandidat inför kommande EU-val, Tomas Tobé, byter namn till Tobias Tobé. ”Eftersom alla ändå säger fel.”
Aprilskämtens ursprung är oklart, men de tidigaste beläggen för traditionen härstammar från 1500-talet. Då skämtade man i Frankrike med att bland annat fästa ritade fiskar på varandras ryggar. Redan i mitten av 1600-talet förekom det att tidningar publicerade aprilskämt, exempelvis i England, något som fortsatt har varit populärt inom olika massmedia, till dags dato.
Text: Gunilla Pihlblad
Foto överst: Circle K