Skip to main content

Humor och allvar i Pressbyråns lyckade marknadsföring

transitionkorven.jpeg

 

Pressbyrån har under det senaste året genomfört många uppmärksammade kommunikations- och reklamkampanjer. I dessa samordnar man varumärkesbygget med försäljning och budskap. Man gör det dessutom med självdistans och humor.

- Man ska få en glad och positiv känsla när man ser vår logga, säger Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef på Reitan Convenience Sverige.

Pressbyrån syns ofta och kontinuerligt, och vi lär oss att känna igen varumärket och sättet man framför det man just då vill säga på. I skrivande stund handlar det om glass. Ni vet den årliga kampanjen där man säljer GB Glace för halva priset. Ett sätt att kicka i gång glassäsongen, något som gynnar hela kategorin även om det kanske är lite mindre tryck i konkurrenternas boxar just dessa veckor.

När vi intervjuar Lennart Schultz har han precis gått ut på sociala medier med ett Pressbyråtypiskt meddelande om att kampanjen förlängs eftersom det inte varit något vidare glassväder under densamma. I ett filmklipp ber han Sverige om ursäkt för att glasskampanjen och våren inte riktigt synkade. ”Som kompensation bjuder vi Sverige på en extra vecka med halva priset på all glass från GB”.

 

lennart_schutz.jpeg

- Att man fyller en viktig samhällsfunktion innebär inte att man behöver kommunicera seriöst hela tiden. Vi jobbar snarare mycket med glimten i ögat och inte alltför allvarligt, säger Lennart Schultz.

 

Den övergripande strategin är annars att man har ett löpande kampanjprogram på butikerna, det rullar 13 sådana varje år. Dessa huvudkampanjer finns då på de mest synliga platserna.

- Utifrån denna kommunikationsplan väljer vi sedan vad vi vill investera resurser i utanför butikerna, alltså den externa marknadsföringen, säger Lennart och framhåller köpmännens viktiga roll i det hela.

- När vi har köpmännen med oss i det vi gör, då lyckas vi alltid.

 

trump.jpeg

Nyligen uppmärksammades Pressfrihetens dag, denna gång med makthavares uttalanden i ett nytt ljus.

 

Den 3 maj uppmärksammade man som vanligt Pressfrihetens dag med halva priset på alla tidningar och magasin. Detta är ett bra exempel på en helt annan typ av kampanj än den om glass.  Även om man just denna dag kunde köpa båda sakerna till halva priset. 

- Pressbyrån grundades ju i pressfrihetens tjänst en gång i tiden och press har alltid drivit vår affär framåt. Det är en hjärtefråga för oss och även om alla nordiska länder ligger högt när det gäller fri press, så är det viktigt att lyfta frågan varje år. Nu valde vi att sätta makthavares uttalanden i nytt ljus. Tillsammans med Reportrar utan gränser uppmanade vi till att ”se bortom orden” i kontroversiella uttalanden från Donald Trump, Jair Bolsonaro och Vladimir Putin.

 

kanelbulle1.jpegkanelbulle_2.jpeg

 

Från pressfrihet till kanelbulle. En annan mycket viktig dag för Pressbyrån som säljer enorma mängder av denna brödfavorit. Lennart Schultz förklarar att förra årets kampanj var en av de mest lyckade någonsin rent kommunikativt.

- Men det är också en utmaning att maxa detta hela tiden. Det kommer ju nya kanelbulledagar.

En lite lugnare kampanj är den om läslovet. Kopplar vi tillbaka till pressfrihet så kan man säga att läsning vilar på två ben och att vägen till detta är att stimulera till ökad läsförståelse. Pressbyrån menar att steget mellan serier och läsning inte är så långt och jobbar därför med såväl Bamsealbum som workshops med serietecknare. Förra årets aktivitet vid läslovet handlade just om Bamse och bra rabatter på serietidningar.

 

skarmavbild_2024-05-08_kl._08.50.31.pnglussekatt.jpeg

Mycket välförtjänt ljus över årets Mustaschkampanj.

 

Vi nämnde inledningsvis detta med humor och då är det naturligt att med stort allvar lyfta fram den mycket lyckade Mustaschkampanjen och Lusseballen.

- Humor tar udden av det allvarliga och här tror vi att vi kunnat bidra till att få män att testa sig på samma självklara vis som kvinnorna, säger Lennart Schultz och går över till att berätta om hur man jobbar med hållbarhet i sina kampanjer. Hur man gör detta viktiga område roligt och intressant.

- Tillsammans med vårt living lab PBX, Peas of Heaven och Åkestam Holst tog vi förra hösten fram ”The Transition Hot Dog”. Den lanserades som en del av vårt klimatarbete och gjorde korvätaren till en del av lösningen då den går från kött till 100 procent grönt på fem tuggor. Vi fick ett Guldägg för den kampanjen, vilket vi så klart är mycket glada för och stolta över. Vår banankaka som görs på räddade bananer och som vi lanserade tidigare i år genom att visa en gammal banan, är en kampanj på samma tema, avväpnande och kul.

 

banankaka.png

Humor och allvar i en god blandning.

 

På så vis får alltså Pressbyrån in sina värden i hållbarhetsfrågorna, gör dem roliga och intressanta. Och rent allmänt handlar det om en stor skopa självdistans.

- Vi inom servicehandeln fyller givetvis en viktig samhällsfunktion, men det innebär inte att man behöver kommunicera seriöst hela tiden. Vi jobbar snarare mycket med att kommunicera med glimten i ögat och inte alltför allvarligt, säger Lennart Schultz.

Vi väljer att avsluta artikeln med motiveringen till en annan utmärkelse som Pressbyrån nyligen fick. Nämligen som Årets Marknadsförare vid Franchisegalan den 26 april:

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”


Text: Gunilla Pihlblad
Foton från Reitan Convenience Sverige