Skip to main content

Reitans besked om cigaretter väckte reaktioner


stop.jpg

 

När Reitan Convenience Sverige i början av veckan gick ut med att de ska fasa ut cigaretterna från sina butiker, blev det inte oväntat en hel del uppmärksamhet. I stort sett alla stora riksmedier lyfte nyheten som var en del av ett pressmeddelande om bokslutet för 2023 och bolagets hållbarhetsarbete.

Det hela utgår från en ny villkorsbilaga där RCS beskriver mål för riskråvaror såsom ett sortiment fritt från palmolja 2007 och att inga nya, traditionella cigaretter tas in i sortimentet från 2006. Här nämns också planeringen för en kraftig minskning av rött kött.

Är då ett totalt försäljningsstopp av cigaretter att vänta? Att man inte tar in nyheter är en sak. Hur länge man kommer fortsätta sälja redan etablerade märken framgår inte.

- Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen. Vi ser även att det finns vissa länder som inför olika former för förbud mot rökning, till exempel progressiva åldersförbud, säger vd Anna Wallenberg till TT.

54 procent av Pressbyråns och 7-Elevens tobaksförsäljning kommer i dag från cigaretter, resten från snus, nikotin och andra rökfria alternativ. Försäljningen av just cigaretter har som bekant minskat under senare år och även om Anna Wallenberg inser att det kommer att bli reaktioner från kunderna, så menar hon att det nog på sikt kommer att uppfattas som något positivt.

- Vi vill gärna verka för att produkterna försvinner från marknaden.

 

7e.jpeg

54 procent av Pressbyråns och 7-Elevens tobaksförsäljning kommer i dag från cigaretter, resten från snus, nikotin och andra rökfria alternativ. (Foto: Gunilla Pihlblad)

 

Vad cigarettfabrikanterna och köpmännen tycker framgår inte av vare sig pressmeddelandet eller skriverierna i media. Vi tar gärna emot reaktioner och synpunkter till redaktionen. Mejla oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

Förutom utfasningen av cigaretter kommer även produkter som innehåller palmolja att försvinna från butikerna från och med 2027. Marabou och Cloetta använder fortfarande palmolja i vissa av sina produkter.  Om de inte byter ut palmoljan i sina produkter kan det innebära att de försvinner ur Pressbyråns och 7-Elevens sortiment, enligt Anna Wallenberg som säger att man har en nära dialog med sina leverantörer om hur man kan fasa ut palmoljan.

Text: Gunilla Pihlblad