Skip to main content

PLOQ tog cigarettbeslut redan för fem år sedan

skarmavbild_2024-05-22_kl._13.24.34.png

 

I förra numret berättade vi om Reitan Convenience Sveriges beslut att aktivt minska cigarettförsäljningen från och med nästa år. När St 1 lanserade den nya kedjan PLOQ för fem år sedan valde man att inte visa cigaretterna även om de fanns till försäljning. Detta för att undvika att främja ”spontanköp”.

- PLOQ:s vision att vi varje dag ska förse människor på väg med riktigt bra mat, kaffe och service rimmar inte riktigt med cigaretter. Likaså kan man anta att samhällsutvecklingen och ökad medvetenhet om hälsa och välbefinnande inte heller befrämjar cigarettförsäljning, säger Stefan Samuelsson på St1 som inser att i det korta perspektivet finns det självklart fortsatt efterfrågan.

- Vi vill att våra kunder ska kunna få tag i det de behöver när de besöker oss. För att finna balansen har vi skapat en lösningen där vi fortsatt tillhandahåller cigaretter men har dem i ett skåp bakom lykta dörrar. På så vis signalerar vi tydligt att cigaretter inte tillhör framtiden, men givetvis respekterar våra kunders val.

Hur blev reaktionerna från leverantörer och kunder?

- När vi presenterade vår idé för leverantörerna möttes vi av lite skepsis vilket så klart är helt förståeligt. Men när de förstod på riktigt vad det är vi vill skapa med PLOQ blev det i stället ett gott samarbete för att hitta den bästa lösningen för såväl kund som kundlöftesvärdar, leverantörer och  PLOQ.

 

oppet_skap.jpeg

Cigarettskåpet är mer eller mindre ”osynligt” när det inte är under öppning.

 

Har er försäljning av cigaretter minskat? 

- Vi ser att kategorin i sig gör en förflyttning mot andra tobaksartiklar men i övrigt har vi inte tydligt kunnat fastställa att försäljningen av cigaretter minskat mer hos oss än totalt i branschen. Viktigt att säga är att vi har räknat med att tappa försäljning i kategorin.

Stefan Samuelsson påpekar att St1 många gånger har tagit modiga beslut.

- Vår utgångspunkt är att förändra och att hellre möta de utmaningar som ändå kommer proaktivt och välplanerat, än att behöva hantera dem reaktivt och mer oplanerat. Att tänka långsiktigt med samtidigt fokus på kunderna ger oftast ett bra och balanserat resultat.

Text och foto: Gunilla Pihlblad