Skip to main content

7-Eleven firar 40 år med fokus på foodvenience

ricard_marie.jpeg

 

När 7-Eleven kom till Sverige 1984 var det som jourbutiker med mycket dagligvaror. Matutbudet har alltid varit i fokus men idag syns det på ett helt annat sätt. Med ett helt uppgraderat koncept och fullt fokus på god mat oavsett tid på dygnet går man vidare för att nå målet.

- Vi ska bli Sveriges bästa foodvenience-butik, säger Marie Wedin, kommersiell direktör på Reitan Convenience Sverige.

I december 2022 började man fullt ut testa det nya 7-Elevenkonceptet i butiken på Humlegårdsgatan i Stockholm. Enkelt uttryckt handlade det då, liksom nu, om att man ville bli ännu bättre på mat. Först och främst genom ett tydligare materbjudande i kassalinjen där den bakre delen också är förändrad. Tobaken har fått flytta lite i sidled och signalen ”mat” är mycket starkare.

Man kan säga att kärnan i nya 7-Eleven är ett helt nytt mat- och fikaerbjudande där man både höjer kvaliteten inom vissa delar, samtidigt som man erbjuder goda, enkla, snabba och prisvärda mat- och fikaprodukter. Och att allt detta är anpassat efter kundernas olika behov och situationer under dygnets alla timmar.

 

macka.jpeg

Utbudet är anpassat efter kundernas olika behov och situationer under dygnets alla timmar. (Foto: Reitan Convenience Sverige)

 

Det ska vara lätt att välja och gott. Färsk mat som till exempel pizza som toppas i butik och egenberedda mackor, samt en rad helt nya produkter har tagits fram för att kunderna ska kunna hitta något de är sugna på. Men även förpackad och levererad mat, både genom egna märkesvaror och genom samarbeten som man har sitt eget varumärke på.

Själva kioskdelen har blivit tydligare och är avskild från mat- och fikadelen. Här finns till exempel OTC-produkterna, ett nytt lösgodisställ och en samlande kompletteringshylla som man döpt till Skafferiet. Men det är så klart mat och fika som drar till sig kunderna när de kommer in genom dörren. Tack vare toppskyltarna ser de tydligt vart de ska ta vägen och utbudet ger lagom med valmöjligheter.

 

interior.jpegdisk.jpeg

Luftigt och lättöverskådligt är de delar av sortimentet som inte finns i själva serveringsdisken som drar kundernas blickar till sig direkt när de kommer in i butiken. (Foto 1: Foto:Reitan Convenience Sverige. Foto 2:Gunilla Pihlblad)

 

- Det handlar om en stor investering och vi är stolta över det goda resultatet som vi kunnat mäta i de butiker som är omgjorda, säger Marie Wedin och berättar att man förutom den rena försäljningsökningen också har gjort kundundersökningar som bekräftar detta.

- Nu ska konceptet fortsätta att rullas ut. Alla butiker kommer att få någon form av uppgradering till det nya konceptet under det närmaste året. Detta blir den största uppdateringen som vi har gjort.

Marie Wedin tycker det är extra roligt att det händer så mycket just under jubileumsåret. Så sent som förra veckan lanserade man en stor nyhet i sitt materbjudande. Det handlar om måltidskedjan Panini Internazionale och ett nytt unikt samarbete som resulterat i 19 helt nya måltider att ätas på plats eller tas med: matiga sallader och wraps, warm pots med bland annat vegetarisk chiligryta och och mac’n’cheese, och italienska schiaccia-mackor med olika fyllningar.  Till en början finns detta i elva utvalda 7-Elevenbutiker i Stockholm.

- Vi är mycket glada över det här samarbetet. Panini är en partner som delar våra ambitioner att erbjuda måltider som är riktigt goda och prisvärda, säger Marie Westin.

 

sortimentet.jpeg

19 helt nya måltider introduceras nu på elva 7-Elevenbutiker i Stockholm. (Foto: Reitan Convenience Sverige)

 

Familjeägda Panini Internazionale grundades 1991 och när den första butiken öppnades  på Jakobsbergsgatan var den först i Stockholm att erbjuda bland annat lufttorkad skinka, halloumi och soltorkad tomat – innan råvarorna hittat till hyllorna i Stockholms matbutiker.

Känslan när man kommer in i en 7-Eleven är viktig, betonar Marie Wedin och beskriver det som stadens puls. Det har man också verkligen lyckats med i sitt utvecklingsarbete. Mat och dryck drar till sig kunden för att det ser gott ut och i vissa lägen är riktigt vackert. Färgprakten och fräschheten i diskarna måste få den mest tveksamme att snabbt beställa något. Tydliga skyltar upplyser också om var olika delar av sortimentet finns i butiken och aktuella kampanjer lyser upp på ett tydligt sätt.

 

exterior.jpeg

7-Eleven är ett renodlat storstadskoncept och det finns idag 80 butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö.(Foto: Gunilla Pihlblad)

 

7-Eleven är ett storstadskoncept och det finns idag totalt 80 butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö. Dessutom finns det butiker på Arlanda och på några sjukhus. Lämpliga nya lägen är ständigt under etableringsavdelningens radar. Internationellt är 7-Eleven för övrigt världens största kedja med över 80 000 enheter.

40-åringen 7-Eleven har under alla år arbetat för att vara det självklara, allt-i-ett-inslaget i storstadsbornas liv, oavsett tid på dygnet. Det nya konceptet har som sagt fått ett mycket positivt mottagande och nöjdheten kommer knappast bli mindre efter lanseringen av Panini-samarbetet.

Text: Gunilla Pihlblad