Skip to main content

Årets köpmän taggas av sin krävande butik

forstaaaa.jpg

 

Om man har en 7-Elevenbutik på ett av landets mest persontrafikerade lägen. Om den bara är 40 kvadrat  och har begränsade lagerutrymmen. Om den ändå omsätter 16 miljoner och dessutom har ökat mycket de senaste åren. Ja då är det inte så konstigt att ägarna utsetts till Årets Köpman inom sin kedja och nu också tävlar om Convenience Retail Awards. Välkomna att möta Sofija och Lars Nilsson på Östra Hamngatan 30-34 i Göteborg!

Vi tar detta med läget först eftersom det också var anledningen till att paret Nilsson gärna ville driva den här butiken.

- Det lär vara en av landets mest trafikerade hållplatser mitt i centrala Göteborg med Brunnsparken precis intill. Tusentals personer passerar här och det gäller att fånga upp dem och snabbt ge dem den service de vill ha, säger Sofija och berättar att första maj i år räknade de in 300 kunder i timmen.

- Det tycker vi är jättehäftigt eftersom vi gillar att jobba med tempo.

Lars och Sofija har båda jobbat i och själva drivit olika Pressbyråer och 7-Eleven. De möttes på jobbet kan man säga eftersom det var på ett av Reitans årliga Riksmöten som det tände till. Att jobba tillsammans kändes då naturligt och 2018 fick de möjligheten när en helt ny butik skulle öppnas i en före detta optikers lokaler.

- Vi insåg direkt att den skulle passa oss eftersom vi ville ha något att bita i. Ytan gör den till en logistisk utmaning. Ibland blir det tomt i hyllorna snabbt och det gäller att hela tiden ligga steget före med påfyllning och mer eller mindre dagliga turer till snabbgrossen. Men det ger en positiv stress som vi gillar.

 

skarmavbild_2024-06-04_kl._18.40.43.png

Erfaren personal och välorganiserad butikslayout är en förutsättning för att alla ska trivas i 7-Eleven Östra Hamngatan 30-34. Vilket de verkar göra!

 

För att få det att fungera i butiken började man tidigt med självbetjäningskassor. Dessutom sätter man personalen i högsätet på alla vis.

- Vi brukar säga att vi investerar i personal. Utan rätt människor som jobbar här så fungerar det helt enkelt inte. De flesta har varit här i många år, flera är med från våra gamla butiker. De är erfarna med mycket skinn på sina näsor och de är ovärderliga, säger Lars och Sofija tillägger en viktig sak i sammanhanget.

- Vi gör roliga saker tillsammans också. Försöker verkligen att bli en liten familj.

 

inifran_med_kunder.jpeg

Läget vid en starkt trafikerad hållplats är  det bästa tänkbara.

 

Lars och Sofija jobbar nästan jämt enligt deras egen beskrivning. Är de inte på plats i butiken så är de ändå där mentalt. Men så är det är att vara köpman och de ser det inte som negativt utan som ett sätt att hålla tempot uppe. Självklart blir de också positivt påverkade av att det går bra. Omsättningen har ökat stadigt sedan de tog över. På sex år från 12 till 16 miljoner. Klart det triggar.

Vad är ni då allra bäst på?

- Fika och mat, svarar de samstämmigt och Sofija nämner till och med ordet passion.

- Vi gör allt själva och eftersom vi har så begränsade ytor blir det alltid extra fräscha produkter vi levererar.

Men de är också bra på att mersälja och bombar på med alla tänkbara erbjudanden. På rätt sätt, tillägger de och menar att målet är att man inte ska behöva fråga vilken dryck det ska vara till frallan, utan att kunderna beställer av bara farten.

- Vi är också stolta över att ha skapat en trygg arbetsplats. Läget är bra på många vis men här finns också ett klientel som kan ställa till problem. Med satsningar på väktare och bra samarbete med Polisen samt utrustning i butiken, kan vi som jobbar ändå känna oss trygga. Att vi agerar på det viset har dessutom gett resultatet att buset minskat. De vet att det inte lönar sig här.

 

brod.jpeg

Det bakas och det bereds mackor i en aldrig sinande ström. Allt som plockas fram säljs tämligen omgående och det får aldrig vara tomt.

 

Slutligen några ord om Sofijas och Lars sociala arbete inom ramen för butiksdriften. De vill nämligen ge en liten guldkant till ensamma på äldreboenden och jobbar därför med ”Gåvobullen” där kunderna skänker pengar till det som sedan levereras. Det innebär upp emot 400 kanelbullar som bakats under natten och nu två gånger per år lämnats på äldreboenden i Göteborg.

- Det är en känslosam process och viktig för oss på flera vis.

Sofija och Lars skulle säkert inte vara där de är om de inte hade nya mål och siktet inställt på att utvecklas.

- Vi är här och nu men självklart vill vi gå vidare. När rätt utmaning dyker upp så är vi beredda, hälsar årets 7-Elevenköpmän.

Text och foto: Gunilla Pihlblad

 

skarmavbild_2024-06-04_kl._18.45.43.png

 

7-ELEVEN, ÖSTRA HAMNGATAN 30-34 GÖTEBORG

Nominerad till Convenience Retail Awards av Arne Heim, Reitan Convenience Sverige, med motiveringen:

Ett erfaret köpmannapar som har fullt fokus på bra butiksdrift och glädje på jobbet. Detta bevisas genom att deras personal aldrig slutar. Köpmän och personal är alla engagerade i lokala hjärteprojekt och andra välgörande ändamål. Alltid engagerade och närvarande i regionens olika aktiviteter. Stor ambassadör för kedjan vilket visas genom deltagande i köpmannarådet där viljan är att göra skillnad för kedjans bästa. Toppföljsamhet i allt och mästare på merförsäljning.

- Belägen i hörnet vid Brunnsparken och Östra Hamngatan i Göteborg, en av landets mest trafikerade hållplatser.
- Butiksytan är 40 kvadratmeter
- Öppet 5.30-01 vardagar, 7- 02 på fredagar och lördagar, 8-24 på söndagar
- Cirka 7 helårsanställda
- Omsättning 2023: Ca 16 MSEK

 

larssofijaute.jpeg

Lars och Sofija Nilsson.