Skip to main content

Nu ska all kyckling på Preem bli klimatsmart

martin_liggande.jpg

Martin Severin, fresh food-ansvarig på Preem.

 

Från och med denna vecka börjar Preem sin satsning på att byta ut all kyckling man själva hanterar till en mer klimatsmart sort. Det gör man i samarbete med Bjärefågel, ett företag som föder upp på ett hållbart vis.
- Vi är stolta över att vara först ut med en sådan här omställning och hoppas att fler branschaktörer följer efter, säger Martin Severin, kategoriansvarig fresh food på Preem.

Det Preem säljer idag med kyckling är framför allt kycklingkorven som står för cirka åtta procent av bolagets totala korvförsäljning. Men det används också kyckling i mackor och sallader.

- Vi ser gärna att andelen kycklingprodukter ökar. Konsumenterna efterfrågar det allt mer och samarbetet med Bjärefågel blir en nystart som kommer att bidra till den önskade ökningen, säger Martin Severin som varit med i produktutvecklingen sedan ett tidigt stadium

- Vi har provlagat tillsammans ute på stationer och jag vet att de produkter vi nu lanserar,  inte bara är hållbara, utan också goda.

 

broderna.jpg

Martin och Per-Olof Ingemarsson driver Bjärefågel i Torekov, ett företag med hållbar kycklinguppfödning.

 

Bjärefågel ligger i Torekov, mitt i Sveriges Toscana, som ägaren Per-Olof Ingemarsson beskriver trakten de jobbat i sedan 1997. Här på Bjärehalvön finns det nämligen gott om livsmedelsproducenter som satsar på mat som också är bra för miljön.

- Jag och min bror Martin startade hållbar kycklinguppfödning 1997 och driver ett koncept som vi kallar Bjärekyckling. Våra kycklingar växer långsamt med gott om plats i stallet. De föds upp på vegetabiliskt foder baserat på majs och lokalt odlad spannmål, utan GMO och koccidiostatika, säger Per-Olof och berättar att de är stolta över att vara den enda fågelproducent som får lov att märka sina varor med Svenskt Sigill Klimatcertifiering.

- Vi är även certifierade av Svensk Fågel och följer deras kontroll- och omsorgsprogram. 

 

bjarefagel_grillkorv_2.jpg

Detta är en allmän bild från Bjärefågel men Preems nya grillade kycklingkorv kommer säkert också att se läcker ut.

 

De nya samarbetsparterna, Preem och Bjärefågel, lovordar varandra och tror att dessa nya kycklingprodukter på i första hand 93 stationer runt om i landet, kommer att bana väg för ökad konsumtion överhuvudtaget. För Preems del handlar det om marknadsföring på stationerna med början denna vecka och man kommer att ha Bjärefågel väl synligt i allt material.

- Fokus blir på att det är både klimatsmart och gott och vi tror på en nystart för kycklingkorv. Men också på den breddning av kycklingprodukter som övriga nyheter kommer att innebära.

Dessa nyheter är kycklingkebab som serveras i wraps eller kebabrullar,  gluten- och laktosfria chicken nuggets samt lättrökt pulled chicken som bland annat serveras i frasiga focaccias och levaintoasts med olika fyllningar.

Per-Olof Ingemarsson ser fram emot att följa utvecklingen och gläds åt att även kunderna på mackarna nu får äta kycklingprodukter av bästa kvalitet.

- För oss blir det ju också ett bra sätt att visa upp vårt varumärke för fler konsumenter.

Text: Gunilla Pihlblad

Foton från Preem och Bjärefågel 

 

1_kycklingar_hobal_s.jpg