Skip to main content

Sibylla utökar samarbetet med Bamse

mattias_mickelsson.jpg

Mattias Mickelsson

 

Sibylla har de senaste åren gjort ett antal kampanjer tillsammans med Bamse och hans vänner med fokus på läsning och lärande. Nu tar Sibylla steget fullt ut och låter Bamse omfamna hela erbjudandet till barnfamiljerna.

- Det känns fantastiskt att vi lyckats få till ett fördjupat och förlängt samarbete med världens starkaste björn och Sveriges mest älskade barnfigur. Det innebär även att vår Funbox byter namn till ”Bamsepåsen”, säger Jimi Metz, vd för Sibylla.

Det är medieföretaget Story House Egmont som äger rättigheterna till Bamse och som bestämmer vem som får jobba med varumärket. Och det är inte vem som helst som passerar nålsögat.

- Efter en tid av samarbete har det blivit tydligt att Sibylla och Bamse, två djupt rotade och älskade svenska varumärken, passar bra ihop. Sibyllas omtyckta mat, i kombination med Bamse-produkter och innehåll som inspirerar till läsning, lek och lärande, adderar mervärde och förhöjer gästernas upplevelse, säger Mattias Mickelsson, ansvarig för Bamse-samarbeten på Story House Egmont.

Sedan 1966 har Bamse varit en hjälte och förebild för barn och unga, älskad för sina äventyr som värnar om kunskap, vänskap och rättvisa. Enligt en varumärkesundersökning av SIFO Kantar (2024) är Bamse det klart mest välkända barnvarumärket i Sverige i åldersgruppen barn 4 till 10 år. Nu hamnar Bamse och hans vänner även som namn i Sibyllas barnmeny.

- Vi är många som jobbat hårt för att det ska ske. Bara att exempelvis styra upp de överraskningar barnen får vid köp av Bamsepåsen med ett relevant fokus, är ett projekt i sig, något som Tony Karlsson, ansvarig för sales promotion, hanterat tillsammans med Egmont.

- Bamse är en otroligt omtyckt figur som våra gäster verkligen uppskattar. Han representerar snällhet och står för allas lika värde, värderingar som vi på Sibylla delar och vill främja. Tillsammans med Bamse ser vi också stora möjligheter att fördjupa vårt engagemang i viktiga samhällsfrågor. Det kan handla om allt från matsvinn och nedskräpning till barns läsning, säger Magnus Ahlqvist, marknadschef för Sibylla.

Bamsepåsen ersätter den tidigare Funboxen med start i juni och presenteras med en lanseringskampanj som rullar hela sommaren 2024.

 

magnus_a.jpeg

Magnus Ahlqvist

 

Fakta Bamse

- Seriefiguren Bamse skapades av Rune Andréasson på 60-talet.

- De första filmerna med Bamse visades 1966 och var svartvita

- 1973 kom det allra första numret av Bamsetidningen.

- Bamse är det starkaste varumärket för barn 4-10 år

- Spontan kännedom: 62% av barnen känner till Bamse (tvåan på listan har 40%)

- Hjälpt kännedom: 92% av barn 4-10 år känner till Bamse

- Varje månad läser över 280 000 barn 4-10 år en Bamse-tidning

 

Fakta Sibylla

- Varumärket grundades 1932

- Kedjan består av 130 gatukök, från Gällivare i norr till Trelleborg i söder

- Sibylla-kedjan bygger på franchise, där varje gatukök ägs av en lokal entreprenör

- Under 2022 lanserades Leo och Björn Borg som ambassadörer

- Under 2024 presenterar vi ytterligare en björn, nämligen Bamse

 

Källa och bilder: Sibylla/Story House Egmont