Skip to main content

Atria minskar sitt matsvinn med Matmissionen

matmissionenopen6a3.jpg_kopia.png

 

Atria har tecknat donatoravtal med Matmissionen. Genom samarbetet kan Atria minska matsvinnet vid sina sju svenska fabriker, samtidigt som de stödjer Matmissionens arbete för människor i ekonomisk utsatthet. I veckan gick den första leveransen med tio pallar varmkorv från Atrias centrallager i Sköllersta.

− Matmissionen gör ett fantastiskt arbete för att hjälpa människor som kämpar under svåra ekonomiska förhållanden. Vi är tacksamma om vi kan vara en del i deras arbete samtidigt som vi minskar vårt matsvinn, säger Carsten Jörgensen, platschef för Atrias fabrik i Sköllersta.

Atria har sju fabriker i Sverige där bland annat korv, hamburgare, smörgåspålägg, kyckling och delikatesser tillverkas under varumärken som Lithells, Lönneberga, Sibylla och Ridderheims. Den största fabriken ligger i Sköllersta där Atria också har sitt centrallager.

− Målet är såklart att vi inte ska ha något svinn alls. Men när det uppstår situationer där till exempel en etikett sitter snett eller en vara snart går ut i datum, kan vi enkelt nu skänka mat som annars hade kastats, säger Carsten Jörgensen.

Maten som doneras säljs i Matmissionens butiker där människor som lever i ekonomisk utsatthet kan handla mat till 70 procents rabatt jämfört med ordinarie butikspriser. Varorna kan även levereras till andra ideella organisationer som förser utsatta målgrupper med mat.

Matmissionen möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. I Stadsmissionens sociala matbutiker i Stockholm, Malmö, Helsingborg, Umeå och Linköping får medlemmar handla mat till låga priser och butikerna erbjuder även arbetsträning. 

− Vi ser fortsatt hur problematiken med matfattigdom och ekonomisk utsatthet i Sverige fortsätter öka och fler Matmissionen-butiker är tyvärr ett måste. Vi behöver ständigt öka volymerna vi hanterar för att kunna stötta fler individer och är därför väldigt glada över samarbete med Atria, inte minst då produkter inom kött- och charkkategorin är särskilt eftertraktade bland Matmissionens målgrupper, säger Simon Stegrud, partneransvarig på Matmissionen.

Källa och bild: Atria Sweden