Skip to main content

Godisbutik i ”sagoland” bygger varumärke

ext.jpeg

 

Sedan drygt två år är Vimmerby begåvat med en Go Banana-butik. Till nytta för både orten och alla turister, men också för kedjan och butikschefen Mimoza Neza.

- Sommaren är naturligtvis högsäsong här men vi tycker det är viktigt att butiken finns för ortsbefolkningen hela året runt, säger hon.

I Vimmerby finns ju Astrid Lindgrens Värld (ALV) som den stora turistmagneten och eftersom det handlar om familjer är det bra med en butik som täcker allas behov och som har bra erbjudanden.

- Andra evenemang som drar mycket folk till orten är Bullerby Cup och Semesterracet, säger Mimoza och berättar om skillnaden mellan sommar och övriga året.

- ALV öppnar redan 17 maj så säsongen är förhållandevis lång. Kommunen och näringslivet gör mycket för turisterna men sedan blir det ganska dött. Då är det perfekt att ha en godisbutik där det hela tiden finns en massa varor och nyheter.

 

mimoza.jpeg

Mimoza Neza var med och byggde upp den helt nya butiken i Vimmerby där hon nu jobbar som butikschef. (Foto från Go Banana)

 

Mimoza flyttade till Vimmerby från Skåne 2019 och fick då jobb på Hemmakväll i Västervik. Ett jobb och en bransch som hon gillade. Därför tvekade hon inte när det dök upp en möjlighet att bli  butikschef i den nya Go Banana-butiken som öppnade lagom till påsk 2022.

- Jag hade besökt en Go Banana i Jönköping och sett konceptet som tilltalade mig. Hur man bygger upp med stora exponeringar och alltid har välfyllt. Dessutom var det ju perfekt att slippa pendla.

 

student.jpeg

CSN:s besök i Vimmerby sammanföll med studentfiranden och skolavslutningar.

 

Mimoza var med och byggde upp butiken från början. Hon och hennes personal jobbar ständigt med flytta om och se till att det händer något. Det är en till ytan förhållandevis liten Go Banana, men det är en bra lokal med god översikt för kunderna.

- Mitt fram när man kommer in, är vår allra viktigaste kampanjplats och just nu har vi byggt med tema för student och skolavslutning.

Mimoza märker fortfarande när det kommer in nya kunder att de blir nästan överväldigade av alla exponeringar och produkter. Men hon menar att det ändå är viktigt att för de fasta kunderna att det händer saker hela tiden. Vilket det också gör.

 

stort.jpeg

Nya kunder häpnar ofta över de häftiga exponeringarna och det stora utbudet.

 

Första året omsatte man fem miljoner, andra året sju. Och ökningen ser ut att fortsätta, fortfarande är det nya kunder som hittar till Go Banana Vimmerby. Marknadsföringen sker under högsäsong via kuponger i den gratistidning som ALV delar ut och så har hon en egen sådan i campingens broschyr som alla gäster där får.

- Det fungerar väldigt bra och lockar definitivt hit kunder eftersom de får något när de kommer.

För övrigt jobbar man med sociala medier och vid särskilda tillfällen även med annonser i lokalpress.

 

mot_kassan.jpeg

Personalen och Mimoza ser fram emot årets sommarsäsong.

 

Personalen är en viktig resurs och det är mycket pusslande med timmar och sommarjobbare. Förutom Mimozas egen heltid har hon en anställd på 70 procent och sedan olika helg- och säsongsarbetare.

- Just nu är vi ett väldigt bra gäng och jag ser fram emot den fortsatta sommaren.

Text och foto: Gunilla Pihlblad

 

skarmavbild_2024-06-04_kl._18.45.43.png

 

GO BANANA, VIMMERBY

Nominerad till Convenience Retail Awards av Stefan Ragnarsson på Go Banana, med motiveringen:

Inte en av Go Bananas största butiker men med en otrolig utveckling både i omsättning och som butik. I en liten ort med stor potential på sommaren har denna butik blivit en pärla för oss och vår kedja. Det engagemang som Mimoza och hennes personal har för sitt jobb är magiskt. Denna butik bygger vårt varumärke då familjer från många länder reser till Astrid Lindgrens Värld och samtidigt hittar denna oas med godis, dryck, chips och glass

- Ägs av Go Banana centralt med Mimoza Neza som butikschef
- Belägen i utkanten av Vimmerby centrum
- Butiksytan är 220 kvadratmeter
- Öppet 10-20 må-to, 10-21 fre,lö, 12-20 sö. På sommaren en timme längre varje dag.
- Omsättning 2023: Ca 7 MSEK

 

mot_losgodis.jpeg