Skip to main content

Stor har blivit ännu större

mickey.jpg

 

Frågan infinner sig direkt: Är detta verkligen convenience? Svaret kommer också snabbt: Ja i allra högsta grad. Bara för att ingen annan gjort samma sak, så betyder det inte att det inte kan definieras in i branschen. Tvärtom så har det utvidgat densamma. Välkomna till branschfenomenet Micke Bloms fenomenala superstore i Bergvik, Karlstad!

Välkomna åter, kan vi till och med säga. För Micke och hans då tämligen nyöppnade butik var med i kampen om att bli Sveriges bästa redan 2021. Då konstaterade vi att få har vid så unga år hunnit skaffa sig på mycket branscherfarenhet som Micke Blom. Från extraknäck på Ica via säljarjobb på fältet, egna butiker, central kedjetjänst och kassasystem till en unik skapelse i butiksväg. I handelsområdet Bergvik utanför Karlstad har han på drygt 2000 kvadrat byggt upp, inte bara ”världens största GoBanana”, utan också en leksaksbutik OCH en radiobilbana.

Det handlade om Toy’s R Us-gamla lokaler och om en del sömnlösa nätter. Men sedan han bestämde sig för att våga har det bara känts bra. Enormt mycket arbete och självklart extra jobbigt att starta en stordrift som denna mitt under pandemin. Men det gick bra och första året landade omsättningen på 32 miljoner. Sedan starten har har det varit en stadig uppgång på 20 procent varje år och förra året var ökningen 33 procent. Nu är han uppe och taktar på drygt 50 miljoner!

 

utsidan.jpeg 

En våghalsig satsning av en entreprenör med stark framtidstro blev definitivt en lyckad superstore. (Foto från GoBanana)

 

Så vad har hänt på tre år Micke? 

- Visserligen har krig och lågkonjunktur mer eller mindre avlöst pandemin som inte direkt missgynnade oss, men som ändå ställde till det på andra vis. Vår inriktning på lågpris med kvalitet gör att vi haft - och har - en bra utveckling. Vi är en slags storhandel men med ett sortiment som man normalt inte förknippar med en så stor butik.

Berätta mera!

- Vi är alltid på hugget med bra kampanjer. GoBanana har också utvecklats under de här åren och tillsammans verkar vi kunna sälja hur mycket som helst eftersom vi gör det i en fräsch och luftig butik med snygga exponeringar. Vi är alltid på hugget med alla Tiktok-trender, det är jätteviktigt idag.

- Nästa vecka har vi till exempel ett helt galet pris på Prime, som ingen i hela handeln kommer kunna slå! Gissa om det kommer bli drag!

 

 korgar.jpeg

En avdelning som lockar många tilljust denna butik. (Foto: Gunilla Pihlblad)

 

Är du en engagerad handlare?

- Självklart! Det måste jag men det är inget problem eftersom det är så roligt. Jag försöker ständigt utveckla verksamheten åt alla håll. Vi sticker ut och drar till oss kunder med vårt koncept som bygger på volym, låga priser och slagkraftiga säljexponeringar. Snyggt och välordnat är självklart och här finns ett utbud som man inte hittar på så många andra ställen. Speciellt maffigt är det på avdelningarna med energidrycker och snacks. Vi har också satsat extra mycket på party- och festvaror samt på egna presentkorgar som vi inte bara gör på beställning, utan alltid har ett stort utbud av i butiken.

Leksaksavdelningen är granne med det som kanske sticker ut allra mest i den här kombibutiken - den lilla radiobilbanan. Här kan barnen köra själva under uppsikt vilket gör besöket till en trippelhöjdare. Godis, dricka , snacks, leksaker och så en tur med bilarna.

 

 bilbana.jpeg

Unikt i Sverige?Ja kanske till och med i ett ännu större perspektiv? Men på GoBanana/Lekextra i Karlstad kan barnen åka radiobil! (Foto: Gunilla Pihlblad)

 

Bakom kassalinjen finns en välfylld mera vuxen avdelning med tobak, kraftigt dominerad av snus och numera även av olika sorters e-cigaretter. Vanliga cigaretter kommer att fasa ut sig själva, menar Micke som bara har en sektion kvar men dock inte tror på att redan nu sluta sälja sådana.

- Då uppmuntrar vi den illegala handeln. I alla fall så länge det finns en marknad vilket det säkert kommer att göra ett bra tag till även om den minskar.

- Det vanliga tobakssnuset tappar mellan fem och sju procent medan det vita ökar med 40.

 Hur fördelas försäljningen i butiken?

- 30 miljoner ligger på GoBanana-sortimentet, det vill säga godis, dricka, snacks, presenter med mera. Tobaken står för 10 miljoner och leksakerna för lika mycket.  Leksaksdelen har varit mer eller mindre konstant de senaste åren. Där blev det en peak under pandemin och på den nivån har vi sedan legat, vilket jag betraktar som en bra utveckling.

 

 5_for_25.jpeg

Micke Blom har inte bara lyckats öka omsättningen varje år. Även lönsamheten börjar se bra ut. (Foto: Gunilla Pihlblad)

 

Kommer ni fortsätta att öka på GoBanana-sidan?

- Ja absolut. Vi har haft tid att se vad kunderna vill ha och jobbar mer och mer med storpack och multipriser. Jämför jag med min butik inne i city så är det volymköp i större utsträckning här och det med hjälp av kundvagnar. Inte alltid den traditionella kunden vilket så klart innebär ett tillskott.

Och godis och leksaker är fortfarande en bra kombo?

- Här är det perfekt. Speciellt tillsammans med vårt stora sortiment av kalas- och presentartiklar. Det ger bra snittköp och bra mix för lönsamheten.

Att det händer saker runt själva butiken är också viktigt för Micke Blom som varje vecka har olika aktiviteter riktade till barn och familjer, bland annat i ett utrymme vid entrén. En rolig nyhet där är för övrigt en självbetjänande sockervaddsautomat.

Och på tal om att hända. Han berättar slutligen att något är på gång till hösten. Något som har med hans andra GoBanana-butiker att göra. Något stort. Men det får bli en cliffhanger och oavsett utgången av Convenience Retail Awards så återkommer vi till den satsningen.

Text: Gunilla Pihlblad

Foto överst: GoBanana

skarmavbild_2024-06-04_kl._18.45.43.png

 

CONVENIENCE RETAIL AWARDS 2024

Nominerad av medarbetaren My Lilja för att:

När Micke mitt i pandemin bestämde sig för att öppna en 2000 kvadratmeter stor godis- och leksaksbutik var det få som trodde på honom. Något som gav honom blodad tand och gjorde att han ville bevisa att konceptet är ett vinnande sådant. Det har han gjort med bravur och nu på fjärde året går det fortsatt rakt uppåt. Ett besök på GoBanana & Lekextra är ett måste för varenda karlstadsbo och många här omkring. Det finns inte många ungar som inte fått sina föräldrar att styra kosan mot denna makalösa butik!

GOBANANA/LEKEXTRA

  • Ligger i handelsområdet Bergvik utanför Karlstad
  • Närmaste grannar är bl a Team Sportia, Jysk och Biltema
  • Ägs av Mikael Blom som även har GoBanana-butiker i centrala Karlstad samt i Arvika och Karlskoga
  • Butiksyta 2088 kvadratmeter varav cirka 450 är leksaker
  • Radiobilbana mitt inne butiken
  • Omsättning 2023: Drygt 50 MSEK
  • Öppet 9-21 fre-lö, 10-20 sö-to
  • 8 helårsanställda inklusive Mikael vars mamma Birgitta Blom ansvarar för leksaksavdelningen

 

sockervadd.jpeg tasty.jpeg