Skip to main content

Vi måste bli bättre på ålderskontroller

20240627_155230.jpg

Patrik, Johan, Bengt och Robert vill se bättre resultat när det gäller ålderskontroller.

 

Svenska butiker är dåliga på att kolla åldern när yngre personer vill köpa vitt snus. Det visar en kontroll som branschorganisationerna Convenience Stores Sweden (CSS) och Organisationen Sveriges Servicestationer (OSS) har gjort bland 600 butiker. 

- Det visade sig att 52 procent av butikerna inte kollade åldern när en misstänkt ung person försökte handla nikotionportioner. Det här är en viktig väckarklocka, konstaterar Robert Dimmlich, vd för OSS.

Sedan 2022 är det förbjudet att sälja nikotinpåsar till personer under arton år. Det vita snuset har samtidigt vuxit i popularitet, inte minst bland den yngre delen av befolkningen. Bruket är högst i åldrarna 17-29 och enligt CAN har närmare 20 procent av gymnasieeleverna i åk 2 använt vitt snus någon gång de senaste 30 dagarna. 

- Vi får inte glömma att den här lagen är väldigt ny och att inte all butikspersonal kanske har hängt med i vad som gäller, säger Bengt Hedlund, vd Conveneince Stores Sweden.

Undersökningen presenterades i samband med ett seminarium i Almedalen, och enligt både Bengt och Robert visar resultaten att branschorganisationerna har ett viktigt arbete framför sig.

- Det gäller att ta reda på vad det är som har gått fel och hur vi som organisationer kan stötta våra medlemmar att bli bättre. Ett varningssystem som signalerar när en produkt med åldersgräns dyker upp i kassan är en variant. Samtidigt har våra medlemmars butiker kanske lika många olika kassasystem. Det bliv en utmaning, konstarerar Robert Dimmlich.

 

20240627_162349.jpg

Bengt Hedlund (till höger) i samspråk med Alice Landerholm och Erik Berg.

 

Branschorganisationerna hade även bjudit in representanter för de politiska ungdomsförbunden för att fördjupa diskussionen i frågan. Frågeställningen var: Hur förhindrar vi att minderåriga får tag på nikotinprodukter?

- Barn brukar också nikotin, det är ju inget snack om saken. I den bästa av världar får de inte tag på det så lätt. Men, det är en ny lag och regleringar leder inte automatiskt till förändringar. Därför är det fantastiskt att se det här engagemanget från branschen, tycker jag. Det är på den här nivån frågorna ska lösas. Politiken gör bäst i att backa och istället se till att näringslivet har de verktyg de behöver, sade Louise Hammargren, 1:a vice förbundsordförande, Kristdemokratiska Ungdomsförbundet som en kommentar på det något nedslående resultatet.

Hon fick medhåll från Alice Landerholm, Politisk sekreterare, Moderaterna Strängnäs:

- Vi inte räkna med att åldersgränser löser allt. Det finns ju uppenbarligen en efterfrågan här, och då handlar det mer om en attitydfråga som vi kan komma åt genom bättre information i skolorna.

Hon menade dock att budskapet från samhället kring vitt snus, eller för den delen e-cigaretter, inte får bli för moraliserande.

- Unga är inte är dumma i huvudet bara för att vi inte har gråa hår. Vi kan ta till oss balanserad information och fatta besult utefter det, menade Alice Landerholm.

Undersökningen genomfördes av Mystery Shopper i samarbete med tobaksbolaget Philip Morris. 600 butiker deltog, både inom kedjor och icke kedjor.

Text och foto: Stefan Mathisson

 

Medverkade gjorde:: 

Bengt Hedlund, VD, Convenience Stores Sweden 

Robert Dimmlich, VD, Organisationen Sveriges Servicestationer 

Johan Thor, Director External Affairs, Philip Morris 

Erik Berg, Ordförande, Liberala Ungdomsförbundet 

Louise Hammargren, 1:a vice förbundsordförande, Kristdemokratiska Ungdomsförbundet 

Emelie Nyman, Riksdagsledamot, vice förbundsordförande, Centerpartiet/Centerpartiets Ungdomsförbund 

Alice Landerholm, Politisk sekreterare, Moderaterna Strängnäs 

Patrik Strömer, Generalsekretarare och moderator, Svenska Snustillverkarföreningen