Pressbyrån, Preem eller Direkten - vem blir årets kedja?
De tre finalisterna i Convenience Retail Awards - bästa kedja - finns i tre helt olika delar i vår bransch. Nio totalt nominerades och tre har tagit ut till final: Pressbyrån, Preem och Direkten.
Pressbyrån
Pressbyrån har under 2023 gjort ett starkt år trots lågkonjunkturen och ett skakigt omvärldsläge. Även i sin årliga köpmansenkät ser man ett mycket gott samarbete med sina franchisetagare. Faktorer som har bidragit till det framgångsrika året för Pressbyrån är Employer Branding, Marknadsföring och Digitalisering. Pressbyrån står starkare än någonsin för att möta såväl utmaningar som höga hållbarhets- och affärsmål i framtiden.
Preem
Omvärldsfaktorer som lågkonjunktur, inflation och ökad försäljning av elbilar har lett till ett förändrat kundbeteende. I denna snabbt förändrade omvärld har Preem valt att satsa och att ställa om. Både som företag som helhet, men även i sin roll som retailkedja. Preems förändringsresa handlar om att utveckla utbud, butiksmiljö och kundbemötande.
Direkten
Direkten arbetar för att skapa en stark och lönsam miljö för kedjans butiker. Med avsevärt förbättrade kunderbjudanden med rabatterade priser och kombierbjudanden bygger man upp Direktens ställning mot att bli en ledande aktör inom branschen . En aktiv satsning på ökad närvaro och marknadsföring i sociala medier stärker varumärket och dess kännedom bland konsumenter.
Text: Gunilla Pihlblad