Skip to main content

Liza har kommit hem och ger som vanligt hundra i allt

lisa_cra_500.jpg

 

Det kanske inte gör henne unik, det finns ju många med den inställningen. Men det är nog inte många som har lyckats bli ”årsbästa” med sin butik i två olika kedjor. Välkommen att möta Liza Vallén som idag med stor framgång - tillsammans med sin personal - driver Shell PLOQ Kvarnbolund utanför Uppsala.

”Tillsammans” är för övrigt ett nyckelord för Liza som vill berätta hur glad och stolt hon är över sina medarbetare som tar sig an utmaning efter utmaning på ett fantastiskt sätt,

- Det är ett gäng vinnarskallar med galet stort engagemang och jag tror vår absolut största styrka är just ordet tillsammans. Den största skillnaden i mitt ledarskap sedan förra gången vi sågs är att jag lägger mycket tid på mjuka värden nu. Det har förändrat väldigt mycket och skapar en extremt stark kärngrupp. 

 

liza_med_personal_liggande.jpg

Liza Vallén har alltså blivit Årets Köpman inom två olika kedjor. Bra jobbat! Här med delar av personalen. (Foto från PLOQ Kvarnbolund)

 

Det Liza syftar på med ”förra gången vi sågs” är ett besök av undertecknad för ett reportage i samband med att hon blivit Årets Köpman inom Shell/7-Eleven. Då var det 2016 och Liza hade haft ansvaret för stationen i Kvarnbolund i fyra år. Hennes resa inom branschen är intressant. 2008 började hon som säljare på en annan Shellstation i Uppsala. Året efter kom hon just till Kvarnbolund som hon tog över själv 2012, bara 23 år gammal.

- Jag drivs av allt jag gör och ger alltid hundra, säger hon och berättar att nästa anhalt på resan blev Shell-7-Eleven i Bålsta.

- När St1 tog över Shellstationerna följde jag med Reitan och var en tid på Arlanda men längtade hela tiden tillbaka just till Kvarnbolund. Sommaren 2021 blev den äntligen ledig och jag tog över från och med 2022.

 

liza_vid_disk.jpeg

Matutbudet och den vilsamma fikamiljön är som gjort för en paus.

 

En av anledningarna till att Liza ville tillbaka stavas PLOQ. Hon hade sett konceptet och tyckte det var fantastiskt och helt rätt i tiden. Matupplevelsen är det viktigaste, menar hon och i oktober förra året blev den lilla butiken också en PLOQ. Den är verkligen förhållandevis liten men ändå finns här allt som ingår i konceptet. Och det känns inte heller litet. Bara trevligt.

Under hela första året ökade både försäljning och antalet kunder. 2023 beskriver Liza som helt fantastiskt trots ombyggnadsperioden. Ökningen från övertagandet fram till nu är i reda pengar 1,3 miljoner.

- Skillnaden är så klart det nya konceptet. Men lika mycket vi som jobbar här. Min personal är ett suveränt gäng med extremt stort engagemang. Tjejer och en kille som jag plockat upp från de olika lagsporter jag är engagerad i; ridning, innebandy och basket.

 

fran_dorren.jpeg

Butiken är förhållandevis liten. Men naggande god!

 

Liza Vallén och hennes personal sätter upp mål som de ser till att nå. De har en vision om att vara en god förebild i branschen och en av de mest besökta matdestinationerna.

- PLOQ-konceptet är otroligt fräscht och ger en pauskänsla som hjälper kunderna att hitta lugnet, säger hon och tillägger att eftersom det numera också innehåller ”riktig mat”, så kan de ge vilken lunchrestaurang som helst en fajt.

- Det här är framtiden. Vi vet egentligen inte så mycket om hur det utvecklas med el och drivmedel. Men folk kommer alltid att resa och vara hungriga. Det är vad vi ska ta fasta på.

Avslutningen får bli en liten cliffhanger. Liza säger kryptiskt att något ska hända i höst. Att det blir ytterligare utveckling. Det hoppas vi så klart få berätta om så snart det är klart.

Text och foto: Gunilla Pihlblad

 

skarmavbild_2024-06-04_kl._18.45.43.png

 

Shell PLOQ UPPSALA KVARNBOLUND

Nominerad till Convenience Retail Awards av Eva Schelin, St1, med motiveringen:

Pannben och vinnarskalle utöver det vanliga - det är två av succéingredienserna i detta strålande affärsmannakoncept. Tydlighet och ett starkt ledarskap gör att hela teamet har stenkoll på vilka förväntningar som finns - och de tar alla sig an dessa på ett fantastiskt sätt och levererar, gång på gång. Här fokuset inställt på försäljning, upplevelser och tre artiklar i korgen.

- Servicestation i Kvarnbolund väster om Uppsala där riksvägarna 55 och 72 möts
- Kundlöftesvärd/affärsman är Liza Vallén
- Butiksytan är 70 kvadratmeter
- Öppet vardagar 5-23, lö 6-23, sö 7-23
- Cirka 5 helårsanställda
- Omsättning 2023: 11,9 MSEK

 

bullar.jpeg