Unik butik med extra allt
Alexandra Larsson och Erik Lundström
Direkten Entré måste nästan upplevas live för att komma till sin rätt. Men vi gör här ett försök att förmedla såväl verksamheten som känslan i den butik som förmodligen var Sveriges första med dygnet runt-öppet när det begav sig. Idag är det en servicebutik med stark betoning på just service och med en unik kombination av convenience och bageri.
Det börjar redan klockan halv fem på morgnarna. Då kommer kunder i strida strömmar för att köpa pinfärskt bröd och diverse andra take away-varor. Det kan synas märkligt men har sin förklaring i en tradition som startades 1990 och som sedan dess tilltalat inte minst alla som jobbat inom stadens tunga industrier och inom färjetrafiken. Brödet levererades då som nu från både egna ugnar och från externa bagerier.
Ett sådant var det som Erik Lundströms familj drev och vars bil han körde ut nybakat med varje morgon. Bland annat då till Entré som fick tillnamnet Direkten lite senare då Erik hade tagit över butiken och beslutat sig för att gå med i en lämplig kedja.
- När jag köpte butiken 1999 var den sedan några år öppen dygnet runt och jag var då ensam i landet om det inom Handels område. 2006 gick jag tillbaka till att i stället öppna tidigt på morgonen och på den vägen är det, säger Erik som tillsammans med sin fru Ann, jämsides med Direkten Entré också driver Sveriges sydligaste glasskiosk i närbelägna Smygehuk.
- Men där är det Jenny som står för den dagliga driften liksom det här i Trelleborg numera är Alexandra som är butikschef. Jenny jobbar på Entré under vintern.
Kan det kännas mer välkomnande än så här?
Både Erik och Ann har mer och mer kommit att ägna sig åt kommunalpolitik. Han är idag andre vice ordförande i kommunstyrelsen med specialområdet näringslivsfrågor samt ordförande i bolaget Visit Trelleborg. Ann är ordförande i Bildningsnämnden.
- Tack vare Jenny och Alexandra rullar det på bra med både Smygehuk och Entré. Förresten så har vi i år kopplat samman de båda verksamheterna. Vi tog utrymmet från spelet och gjorde en glassbar inne i butiken. Det har fungerat riktigt bra trots att det inte varit optimalt väder.
Köerna kan ibland bli långa men personalen jobbar effektivt och med ett extremt gott bemötande.
Alexandra Larsson har jobbat hos Erik sedan 2011 men varit ledig för såväl studier som barnafödande. Idag är hon butikschef vilket hon menar passar henne jättebra. Hon börjar tidigt på morgnarna men kan å andra sidan sett vara med sina barn på eftermiddagarna. Hon beskriver Direkten Entré som butiken som har allt som kunderna behöver.
- Bageridelen är fortfarande unik även om det finns bake off i stort sett överallt. Men vi har ju verkligen nybakat från grunden och ett oerhört brett sortiment. Det är en svårslagen indragare, säger hon och ger oss lite siffror om speciella aktiviteter och produkter.
- Vi säljer exempelvis över 100 000 kanelbullar varje år. På Kanelbullens dag förra året gick det 7 000. Dessutom 2 000 semlor på Fettisdagen och 50 000 lussekatter under den perioden. En rolig tradition är att vi säljer lussekatter på midsommarafton! I år gick det 350 stycken.
En viktig avdelning i butiken.
Bröd är den största kategorin i butiken, följd av tobak och drycker. Paket är också stort och har vuxit väldigt mycket under senare år. En medveten satsning.
- Det har pratats mycket om hur jobbigt och olönsamt det är med paket. Men jag har omvärderat detta, säger Erik och menar att det handlar om att organisera och göra det lätthanterligt.
- Paket bidrar definitivt till vår lönsamhet.
Glassbaren är ny för sommaren och har gått riktigt bra.
Man bytt all belysning i butiken så att den drar mindre ström, extra viktigt här i elområde 4 . Vidare har man byggt om kylrum och flyttat paketboxar, byggt om kassalinjen, förändrat kundvarv , och bytt all butiksinredning.
- Nästa vecka målar vi om butiken i Direktens nya färg, och utebelysningen byts till led längs hela lokalen, säger Erik och tillägger att personalens extremt goda kundbemötande är en avgörande faktor att man efter 34 år, kan fortsätta utveckla verksamheten.
Erik och Alexandra delar avslutningsvis med sig av sina grundstenar för att få en butik att fungera i drift och lönsamhet nämligen: rätt utemiljö, rätt bemötande, rätt varor, rätt kvalitet, rätt pris och rätt innemiljö.
Svårare är det alltså inte!
Text och foto: Gunilla Pihlblad
DIREKTEN ENTRÉ, TRELLEBORG
Nominerad till Convenience Retail Awards av Kirsi Räihä, Direkten, med motiveringen:
Med generösa öppettider som uppskattas av kunderna levererar butiken en hög servicegrad med kompetent personal och brett kvalitativt sortiment. Mängder av paket levereras dagligen ut från butiken och folk från när och fjärran vallfärdar hit på Kanelbullens dag då tusentals bullar lämnar butiken som är det självklara valet på Söderslätt.
- Butik som ägs av Erik och Ann Lundström med Alexandra Larsson som butikschef
- Butiksytan är 150 kvadratmeter
- Öppet vardagar 05-21, lö 05-20, sö 06-20
- Cirka 10 helårsanställda
- Omsättning 2023: Ingen uppgift