Skip to main content

Mat och tanpin kanri från Japan till USA

story-5.png

 

Populära snacks och matalternativ från japanska 7-Eleven, och även andra internationella butiker, är på väg till USA. Kedjans japanska butiker, även kända som konbinis, erbjuder annorlunda produkter än sina amerikanska motsvarigheter. I Japan består snacks snarare av ramen och onigiri än slurpees, pizza och varmkorv. Nu planerar 7-Eleven att introducera populära snacks från Asien i sina amerikanska butiker.

Företaget presenterade nyligen en kryddig misoramensoppa och planerar inom kort att också lansera kycklingteriyaki-risbollar, miso ramen och sweet chili crisp wings i sina amerikanska butiker, enligt kanalen KTLA i södra Kalifornien. 7-Eleven har också samarbeten kring andra japanska livsmedel som kan bli aktuella i butikerna. 

Japanska konbinis säljer inte bränsle och har kunnat ha ett bredare utbud av livsmedelsprodukter, och man har fokuserat på de lokala konsumenternas preferenser. De japanska butikerna har också ett lite annat distributionssystem för levereranser av färsk mat, ibland sker leveranser flera gånger om dagen.

- En av de mest intressanta lärdomarna som vi har lärt oss från 7-Eleven Japan är deras inställning till drift och detaljhandel, det som de kallar tanpin kanri. Det är i grunden idén om att vi lokalt anpassar vårt sortiment efter kundernas behov. Vi hjälper nu våra butiker att anpassa sitt sortiment så att de har rätt balans mellan det sortiment av basprodukter som kunderna förväntar sig att se nationellt, samt de lokala produkter som är bäst för en viss butiks läge, berättade nyligen Marissa Jarratt, marknads- och hållbarhetschef på 7-Eleven USA, för Wall Street Journal.

Text: Ann Hedlund

Källa och bild: NACS USA