Återanvändbara muggar testas i USA
I Kalifornien körs nu ett projekt för att testa återanvändbara muggar. Starbucks, Circle K och Burger King är några av de som deltar i pilotprogrammet vilket kommer pågå augusti till oktober. Kunderna får to-go-muggar som sen ska returneras till specifika returbehållare där muggarna kommer att plockas upp, desinficeras och levereras tillbaka ut till restauranger.
Kopparna är lila med texten "Sip, Return, Repeat” tryckt på dem. Mer än 60 returbehållare kommer att placeras ut, bland annat hos Circle K och andra bensinstationer, för att kunderna enkelt ska kunna returnera muggarna. En annonskampanj körs samtidigt på skyltar, busshållplatser och andra offentliga platser för att öka medvetenheten.
- Förra året genomförde Starbucks ett liknande test i samma geografiska område, men vi testade på egen hand. I år utökade vi det genom vårt partnerskap med NextGen Consortium för att driva systemförändring. Branschen inser att det är lättare att samarbeta än att göra saker ensam, säger Helen Kao, chef för ”reusables” på Starbucks.
Testet kommer att mäta konsumenternas engagemang och beteende när återanvändbara muggar är standardalternativet. Förhoppningsvis ger det en ökad kunkap om hur denna modell skulle kunna fungera i större skala för att minska antalet engångsmuggar. NextGen Consortium uppskattar att mer än 50 miljarder engångsmuggar slängs varje år i USA.
I januari implementerade Starbucks ett program där kunder kan använda sin rena, personliga kopp när de beställer i café, i drive-thru eller när de använder appen i alla Starbucks-butiker i USA och Kanada. Läs mer om det via länken nedan.
Läs mer:
Starbucks to Accept Reusable Cups
Läs mer om The Petaluma Reusable Cup Project
Text: Ann Hedlund
Källa och bild: NACS USA