- Här ska alla känna sig välkomna in!
Han säger det utan att tänka på hur bra det passar, Magnus Silverflod, innehavare av Shell Välkommen in i Karlskrona. Stationen som funnits länge och som senare i september ska bli en PLOQ. Faktum är att själva välkomnandet blivit ett signum och att både närboende och pendlare i allt större utsträckning hittat hit.
En varm och välkomnande stämning är det onekligen i butiken som också har en trevlig cafédel. Där står till exempel stamkunden Jörgen Pettersson med en fika. Magnus har stannat till hos honom och pratar lite precis när CSN kommer in i butiken.
- Läget på stationen är sådant att det är mycket stamkunder från bostäder och arbetsplatser i närheten. Men många lokala pendlare hittar också hit, säger han och berättar att detta dessutom är den enda dygnet runt-öppna stationen mellan Kristianstad och Kalmar.
- Det kan synas märkligt längs en så stor väg, men så är det.
Det heter inte Välkommen in utan anledning.
Magnus och hans fru Carina tog över när St1 sökte ny franchisetagare 2018. Han har en bakgrund inom restaurangbranschen, är utbildad kock. Hon från butiksbranschen, så det blev en lyckad kombo.
- Jag gillar att vara bland kunder och även få de sociala kontakterna. Dessutom har jag alltid velat ha något eget. Skapa något dit folk verkligen vill komma in.
Den viljan och andan har säkert återspeglat sig i hur utvecklingen i butiken har varit de senaste åren. Det kan då gälla allt från att satsa extra mycket på mat och fika till att bli känd för att hjälpa äldre (damer) att tanka.
- När vi tog över såldes det 20 mackor per dag här. Nu går det cirka 100 varje dag.
Cirka 100 mackor säljs det varje dag.
Det ska tilläggas av stationen av olika skäl var i behov av uppryckning och att första tiden var lite uppförsbacke för Magnus och Carina. Men det var då och nu har man, för att fortsätta liknelsen, en lätt utförsbacke.
- Många kommer hit på morgnarna för att fika eller köpa med sig. Olika grupper vid olika tider på dygnet. Från närområdet men också från centrum.
Vi antydde tidigare att man till och med kan få hjälp med att tanka. ”Betjäning” som det hette förr i tiden på bensinstationerna. Magnus berättar att detta nämndes i en lokal artikel och att det då anammades av många. Ett så kallat uppdämt behov.
- Vi vill att alla ska trivas och det gör de eftersom vi har en familjär anda. En slags företagskultur som vi lyckats bygga upp tillsammans med vår personal.
En station med mycket stamkunder men som även många andra hittar till.
Stationen hade en extrem boom under pandemin. Men försäljningen ökar kontinuerligt efter den branta uppförsbacken i början. Exempelvis så har ”fika” ökat med 60 procent. Ökar gör även resultatet. Tobak är, som på många andra liknande ställen, en kategori som svarar för en stor del av omsättningen, mellan 40 och 45 procent.
Nu ser man fram emot 23 september då ombygganden till att bli en PLOQ ska börja.
- Det känns nästan overkligt, vi har väntat så länge, säger Magnus och avslutar med att ge en eloge till St1.
- Ett fantastiskt bolag som jag känt stor stöttning från.
Text och foto: Gunilla Pihlblad
SHELL VÄLKOMMEN IN, KARLSKRONA
Nominerad till Convenience Retail Awards av Eva Schelin, St1, med motiveringen:
Denna affärsman är en härlig bidragande lagspelare, älskad av sina kunder och sina kundlöftesvärdar. Han har ett stabilt bolag och kontinuerligt goda resultat på bland annat Mystery Shopper och konceptsäkringar. Från starten 2019 har butiken årligen haft en stadig uppgång på viktiga parametrar som påvisar ett synnerligen gott affärsmannaskap som exempelvis en tvåsiffrig ökning av bruttovinsten.
- Servicestation som ägs av Magnus och Carina Silverflod
- Butiksytan är 120 kvadratmeter
- Öppet dygnet runt alla dagar
- 6 helårsanställda
- Omsättning butik 2023: 15,6 MSEK