Detaljer och helhet viktigt för årets Pressbyråköpman
När jag går runt med Niklas Boman i hans butik stannar han till och vänder på några Snickers på en hylla. De låg inte exakt likadant och Niklas förklarar att han och hans personal hela tiden har ögonen på alla detaljer som är så viktiga för helheten.
- Det betyder mycket för kundens upplevelse, säger han.
Inställningen återkommer på olika vis när han berättar om hur han driver sin verksamhet. Att bygga upp butiken med kundens första intryck i fokus och vikten av att det är fräscht och snyggt.
- Vi jobbar mycket med renlighet och aktar oss rent allmänt för att inte bli hemmablinda, säger han och visar på ännu en detalj.
- Paprikan på frallorna ska se ut exakt så här.
Storsäljarna bland mackor.
Det är för övrigt lite speciellt med de här frallorna som han lagt ner själ och hjärta i sedan han kom till den här butiken. De utgör tillsammans med andra mackor, wraps, dryck och yoghurt det kundernas ögon först landar på när de kommer in i butiken. Ökningen av just ”Niklas frallor” ligger på 150 procent och han menar att det fortfarande finns potential.
Inget är sig likt sedan Niklas tog över butiken och allt är så perfekt som det bara kan vara.
Niklas Boman började som många andra köpmän sin karriär inom Reitan som säljare. I december är det 15 år sedan, konstaterar han och berättar om steget till att bli köpman i butiken på Mariatorget och om att jobba under pandemin.
- När jag kom hit 2021 var tappet 70 procent. Detta var ju ett sådant läge som drabbades extra mycket. Men det var bara att ställa om och anpassa och när det väl kom i gång igen märkte kunderna att det hade hänt saker med butiken. Jag har gjort om det mesta, flyttat om och ändrat fokus samtidigt som jobbat med kundbemötandet.
Mat och fika har fortfarande potential och målet är att fördubbla andelen av omsättningen.
Fokuset i fråga heter mat och fika som idag tillsammans står för 30 procent av omsättningen. Men målet är att det ska bli 30 procent vardera. Tobak är en viktig kategori och Niklas står helhjärtat bakom Reitans beslut att fasa ut cigaretterna på sikt. Det är ju övriga delar i kategorin som driver den. Även om butiken är ganska liten så har det gjorts plats för några fikabord som placerats så att de syns genom skyltfönstren ut mot tunnelbanegången.
- Jag gillar att se kunder äta och fika, det är något emotionellt. Om det hade varit möjligt hade jag haft flera bord men det fungerar bra så här. Tidigt på morgnarna är det rush här och lite senare på förmiddagen kommer äldre och barnfamiljer som gärna sitter ner ett tag.
”Välkomna in på en fika om ni inte har alltför bråttom”.
Under morgon- och eftermiddagsrusningen handlar det om i snitt 140 kunder i timmen och då gäller det att vara effektiv utan att tumma på bemötandet. Niklas pratar om sitt team och om hur viktigt det är att personalen har samma känsla och inställning som han själv.
- De anställda har nu ett större ansvar, där var och en har egna ansvarsområden för att hålla den höga standarden i butiken. Årets Köpman inom Pressbyrån har nämligen under sommaren blivit med ytterligare en. Sedan 10 juni är även butiken i norra hallen på Centralstationen under hans drift och han ser där en stor potential.
- Jag har lärt mig hur man attraherar kunder och utvecklat det sättet att jobba. Nu tar jag med mig samma inställning till Centralen och har på sikt också en ambition att kunna växla personal mellan butikerna. Något som jag tror kan vara både praktiskt för verksamheterna och stimulerande för de anställda.
Den nya butiken omsätter dubbelt så mycket som den vi befinner oss i just nu. Men Niklas Boman menar att förhållningssättet och driften i grunden är detsamma, oavsett läge och storlek.
- Aldrig tumma på detaljerna och ständigt vara på tårna med påfyllning, rent och snyggt samt det bästa tänkbara kundbemötandet.
Text och foto: Gunilla Pihlblad
PRESSBYRÅN ÖSTERMALMSTORG/GREV TUREGATAN, STOCKHOLM
Nominerad till Convenience Retail Awards av Inge-Marie Kjäll, Reitan Convenience Sverige, med motiveringen:
Årets köpman på Pressbyrån är en inspiratör som tagit sin försäljning till nya nivåer genom att jobba med varje detalj i sin verksamhet. Hans ledarskap hjälper till att motivera och utveckla personalen så att de tillsammans kan gå från bra till bäst. Med sin prestigelösa och ödmjuka inställning är han inte rädd för att ”copy with pride” och skapar därmed en butik med riktig wow-känsla. Han fortsätter att leda oss in i framtiden med sin positiva inställning och sitt utvecklande ledarskap.
- Butik vid tunnelbanestation Östermalmstorg, uppgång Grev Turegatan
- Köpman är Niklas Boman
- Butiksytan är 60 kvadratmeter
- Öppet 5.45-23.30 vardagar, 7-23.30 lördagar, 8-20 söndagar
- Cirka 4 helårsanställda exklusive Niklas
- Omsättning 2023: Ca 12,8 MSEK