Skip to main content

Pressbyrån PBX tar nästa steg – med nytt läge mitt i city

pbx-sveavagen-8266.jpg_kopia.jpg

 

Efter två framgångsrika år vid Stockholms universitet är det dags för Pressbyråns spjutspetsbutik inom hållbarhet, Pressbyrån PBX, att flytta in till centrala Stockholm. Butiken, vars sortiment har tagits fram utifrån hårda hållbarhetskriterier, slår upp dörrarna på Sveavägen 67A den 5 september. 

Pressbyrån PBX har ambitionen att bli framtidens mest hållbara kiosk. Med butiken vill franchiseorganisationen Reitan Convenience Sverige (RCS) utmana och testa sig fram för att hitta nya vägar till mer hållbara val inom convenience. Sortimentet är baserat på RCS hållbarhetsstrategi, med fokus på minskad miljö- och klimatpåverkan, produktion under goda arbetsförhållanden och en sundare livsstil för kunderna. 

Sortimentet på Pressbyrån PBX är därför helt fritt från palmolja och lever även upp till hårda krav för andra riskråvaror som kaffe, te och kakao. Inget rött kött finns heller på menyn, godis säljs endast i mindre förpackningar kopplat till krav om lägre sockerhalt per portion och energidryckerna får inte vara större än 35,5 centiliter. Dessutom lanseras spännande produkter som vegansk mjukglass och proteinbars gjorda på sjögräs.

- Pressbyrån PBX är spjutspetsen för oss när det gäller att leda den hållbara omställningen av conveniencebranschen. Nu tar vi ytterligare steg på vägen och erbjuder ett mer hållbart utbud för människor på språng, mitt i Stockholm, säger Anna Wallenberg, vd på Reitan Convenience Sverige som är franchisegivare till Pressbyrån PBX.

Pressbyrån PBX bygger vidare på Pressbyråns snart 100-åriga arv med uppgiften att testa och hitta nya innovativa vägar mot framtidens kiosk. Ambitionen är att de idéer, produkter, innovationer och lösningar som säljer bra får ta plats i Pressbyråbutiker runt om i landet. 

Källa och bild överst: Pressbyrån 

img_5937.jpg

Foto: Maria Mannebratt