Trendbrott tema på årets branschdag
Utan att det stod angivet i inbjudan kom ”trendbrott” att bli ett slags tema på årets branschdag. På Convenience Stores Sweden Forum den 5 september handlade det såväl om den ekonomiska omvärlden som om tobak. Dessutom om en global utblick som antyder att små butiker är på uppåtgående över hela världen.
Drygt 60 personer deltog och tog del av de olika presentationerna samtidigt som de flitigt ”nätverkade” under pauser och lunch.
Huvudnumret svarade Emma Wähl från HUI Research för. Hon presenterade den sedan 2012 årliga rapporten CSS Consumer Insight Report i vilken conveniencehandeln kartläggs från konsumentens perspektiv. Undersökningen innehåller dels återkommande frågor om ”shopping mission”, viktiga köpfaktorer och en konkurrenskartläggning som möjliggör jämförelse över tid, dels tematiska frågor anpassade efter aktuella trender i omvärlden.
Vem är då conveniencekonsumenten? Jo en av de 1,5 miljoner vuxna konsumenter som besöker en conveniencebutik varje dag. 280 000 av dem går dessutom dit flera gånger per dag.
Shopping mission kallar man det specifika målet som kunden har när hen besöker en butik. I conveniencehandeln är de vanligaste kompletteringshandling, att köpa något när man är sugen och fika för att umgås – dessa var de vanligaste shopping missions även förra året. Men - och nu kommer trendbrottet - shopping mission att köpa cigaretter, snus och vapes samt spel och lotter har ökat mest sedan förra året. 77 procent av svenskarna har under året haft att spela och köpa lotter som shopping mission, motsvarande siffra för köp av cigaretter, snus och vapes uppgick till 54 procent.
Under några har vi kunnat följa våra kunders nya resvanor. Vi ser att femdagarspendling fortsätter att minska. Dessbättre har andelen som handlar ofta eller alltid i en conveniencebutik när de pendlar ökat från 8 procent 2023 till 12 procent 2024.
Ett annat tema man följer är nya butiksfenomen. Här konstateras att allt fler handlar i obemannade butiker och inte oväntat är det yngre som anammat konceptet i högst utsträckning. Öppettiderna är den främsta fördelen och den är ännu viktigare i småstäder och på landsbygden.
Självskanning är mindre använt i conveniencebutiker än andra butiker. Dock finns det en positiv syn på att använda det även där. Motiv är att det går snabbt och smidigt men även att man uppskattar att få vara för sig själv när man betalar.
Allt fler genomför köp i appar och även här är det yngre kunder som använder det mest. Metoden är extremt stor på fast food-kedjorna men många säger att de skulle vilja använda den på fler ställen.
Att måltidslösningar är en viktig kategori i conveniencebutiken vet vi sedan tidigare. En större andel av konsumenterna i storstäder, jämfört med mindre städer, har köpt måltidslösningar, fika eller snacks i conveniencebutiken under det senaste året. Vi noterar också att 20 procent av konsumenterna äter fler än hälften av sina måltider utanför hemmet som vegetariska. Bland unga och kvinnor är andelen högre. Butiksbakat samt fika och snacks är de vanligaste måltidslösningarna.
Hållbarhet är en viktig del i köpbeslutet i conveniencebutiken – drygt var tionde konsument har avstått från att handla i en conveniencebutik för att den inte uppfyllt konsumentens hållbarhetskrav. Pantning är fortsatt det hållbarhetsinitiativ som flest vill se i conveniencebutiken. Det finns en stor potential för försäljning av produkter med kort utgångsdatum – en stor del av konsumenterna skulle vara mer benägna att handla i conveniencebutiker om de erbjöd mat med kort utgångsdatum till ett rabatterat pris.
Jonas Arnberg, Detaljhandelspodden
Jonas Arnberg, tidigare vd på HUI Research och numera en del av Detaljhandelspodden, tog vid med att belysa conveniencehandelns utsikter. Det gjorde han genom att prata om e-handelns vändning, om ljusare tider rent allmänt, prispress, fortsatt digital transformation och internationell konkurrens. Så här sammanfattade han läget som han alltså menar innebär goda tider för just vår bransch.
- Efter pandemi och inflationschock vänder konsumenten tillbaka till mer normala köpmönster igen.
- Konsumenten kommer att fortsätta vara prismedveten - se därför till att ha kampanjer, erbjudanden, deals och “värde för pengarna”
- Lunchlådorna byts mot färdigmat?
- Konsolidering pågår, vilka luckor kan ni ta?
- Vilka möjligheter finns i e-handelns infrastruktur? Konceptualisering av utlämningsstället, nya tjänster, växande C2C, etc.
Mark Woltmann, NACS Global
Slutligen några rader från den långa och intressanta föredragningen som Mark Woltmann, director NACS Global, gjorde som avslutning på dagen. Han sa bland annat att i de globala makrotrender som man nu kan se, är små butiker på uppgång. Det handlar också mycket om framtiden med allt mindre försäljning av traditionella drivmedel - the future is less fuel - och om förflyttningen från tobak till nikotin. En stor potential för vår bransch är också att världens befolkning blir allt äldre och de har råd och vill ha det ”convenient”. Samma sak gäller ”the rise of the middle class” med människor som reser mer och vill ha tillgång till produkter som de gillar.
Text och foto: Gunilla Pihlblad
Bild överst: Emma Wähl från HUI Research