Skip to main content

Det är kunderna som gör det

skarmavbild_2024-09-17_kl._15.36.58.png

 

Från Armenien via Blekinge till Tuve utanför Göteborg. Naira Iachinya driver nu sin andra Direktenbutik i Sverige. Hon är väldigt lyhörd för vad kunderna vill ha och försöker anpassa sortimentet därefter. Inför flytten till Göteborg var val av läge såklart viktigt. Hon ville driva butik i ett lugnare område med nybyggda hus.

- Det bästa med att driva butik är kunderna, säger Naira.

Naira har tidigare bott och drivit en Direktenbutik i Blekinge, närmare bestämt i Karlshamn. Där arbetade hon först i kök i kommunen och planen var först att satsa på en egen lunchrestaurang. Men så öppnade en kompis en butik och Naira ändrade sig. En butik verkade vara en bättre idé än en restaurang, så hon valde att öppna en Direktenbutik istället. 

Också i Tuve driver hon en Direktenbutik, som hon öppnade i juni 2021. Inför flytten till Göteborg så åkte hon på besök för att reka. Hon kikade runt lite i Tuve och tog reda på om det var lugnt där, hur många butiker som redan fanns i området och om det fanns mycket bostäder i området. Det blev godkänt på alla punkter och flyttlasset gick till Tuve. 

 

skarmavbild_2024-09-15_kl._17.14.01.png

Naira Iachinya driver nu sin andra Direktenbutik. 

 

För Naira är det viktigt att ha rätt sortiment och hon gör sitt yttersta för att anpassa det.

- Jag försöker ta reda på vad kunderna vill ha. Jag är intresserad och frågar dem vad de önskar, och så köper jag in vad de vill ha. Jag kommer själv från Armenien och mina kunder är mest infödda svenskar, så det var intressant för mig att veta till exempel vilket godis de gillar så jag kan ha rätt sortiment.

I butiken finns godis och glass, även mjukglass. I dagsläget säljer Naira bara förpackat godis, inget lösgodis. Hon hade tidigare också skopglass, men hon slutade med det på grund av att det tog mycket plats och just i hennes butik så var det inte lönsamt. Något godis från Armenien har hon dock inte i butiken. 

- Det finns inte så mycket sånt där. Det är mest nötter och torkad frukt, berättar hon. 

 

mjukglass.jpg

Mjukglassen går bra i butiken.

 

Bland kunderna finns alla sorter. Hon har en hel del äldre spelkunder, och många kunder kommer för att hämta paket. Idag har hon samarbete med DHL, Schenker, UPS och Instabox. Hon jobbar också på att få Postnord och Bring, men hittills har det inte blivit så. 

- Jag önskar få Postnord och Bring eftersom jag har många kunder som frågar om det. Jag ansöker två gånger om året tills jag blir godkänd. Jag kämpar på, säger hon och skrattar.

Det roligaste med att driva butik är att träffa och prata med kunderna. Det som är mindre roligt är att det periodvis kan vara stökigt med skolungdomar i butiken. Och att kunderna blir irriterade när hon inte kan lämna ut ett paket på grund av ett stavfel.

- Skriver kunden fel när de beställer något så innebär det att jag inte får lämna ut paketet när det ska hämtas ut och kunden ska legitimera sig. Det räcker med att en bokstav är fel. Kunderna blir irriterade på oss i butiken. Vi vill såklart inte ha irriterade kunder, men sådana är reglerna och jag vill inte heller göra något fel i hanteringen av paket.

 

kort.jpg

 Butiken har många äldre spelkunder. 

 

Har kunderna efterfrågat sånt som du inte hade i sortimentet från början?

- Ja absolut. Många frågar om olika produkter som jag köper hem så nu är butiken full, säger hon och ler.

- Jag har dock inga färskvaror som potatis till exempel. Men vi säljer äpplen och bananer styckvis, det funkar bra. 

Får du sen sålt det som kunderna frågat efter?

- Både och. Oftast när jag köper hem något så kommer kunderna och handlar det. Jag vill inte att mina kunder ska bli missnöjda. Ibland får jag det sålt och ibland måste jag slänga, men nu har jag lärt mig lite bättre vad som funkar.

- I början tyckte jag det var svårt för i min förra butik hade jag inte mat, bara lite godis. Där var det mest spel från ATG och Svenska Spel, och övrigt utbud var inte så stort. 

Idag har hon bara kvar spel från Svenska Spel, och hon har inga direkta planer på att förändra något i verksamheten. Hon gör ingen egen marknadsföring utan är nöjd med det som Direkten gör för kedjan i stort. Hon har två anställda, men jobbar själv alla lördagar och söndagar. Ibland blir det också någon dag i veckan om hon får hoppa in för någon som blir sjuk.  

Hon återkommer till att det är kunderna som är det roliga med att driva butik, och att prata med dem. I Armenien arbetade hon i kundtjänst på en bank, och det var samma där avslutar hon:

- Det är kunderna som gör det. 

Text: Ann Hedlund

Intervju och foto: Maria Mannebratt