Skip to main content

Trevlig atmosfär hos bästa kvällstidningsbutiken

vid_tidningarna.jpeg

 

Man behöver inte vara där inne länge förrän man känner av det som Anki och Sofia pratar om. Nämligen att de har kul på jobbet, både med varandra och kunderna, och att de ”älskar att jobba på mack”. Välkommen att känna hemtrevnaden - och affärsmannaskapet - i butiken som vann Conveniencegalans pris för bästa kvällstidningsförsäljning.

Priset heter i sin helhet ”Kvällstidningarna - Årets kedja och butik”, butikschefen heter Anki Wernryd och hennes biträdande Sofia Öst. De är säkert alltid glada och trevliga men just nu lite extra glada - och stolta - över priset.

- Vi blev lite överraskade men njöt verkligen av kvällen och det var en fantastisk känsla när det stod klart att det var just vi som vann, säger de och berättar att tidningar i största allmänhet, och kvällstidningar i synnerhet, ligger dem varmt om hjärtat.

- Vi har en lokal kundkrets med mycket stammisar och många äldre som vill ha sin kvällstidning i pappersform. Vi ser därför till att skylta upp med löpsedlar, exponera tidningarna vid entrén och helt enkelt ge kunderna den service de efterfrågar.

 

lopsedlar.jpeg

Väl synlig på en stor yta i rondellen vid infarten till Hallstahammar, ligger macken som just nu är bäst i branschen på kvällstidningar.

 

Kvällstidningsförsäljningen har så klart minskat över tid men ligger här på ett ganska stabilt snitt av cirka 25 om dagen. Bilagorna betyder mycket, allra mest TV-bilagan som kan köpas separat. Kryssbilagan är också populär.

Det som Anki och Sofia beskriver gäller  egentligen inte bara kvällstidningarna utan lika mycket sättet de jobbar på. Närheten till kunderna och utbudet av mat, fika och glass gör jobbet extra kul. Men all service räknas, lika viktigt är det med till exempel paket och bilvårdsprodukter.

- Vi är lite av ett nav här i Hallstahammar och det vill vi verkligen leva upp till, säger Anki och berättar att hon kom hit som butikschef för ett år sedan.

- Jag hade då jobbat som säljchef på stationen i Erikslund i Västerås och innan dess på några andra ställen inom kedjan. Jag älskar verkligen att jobba på mack. Det är ett så varierande jobb och det är så härligt att möta kunderna och att samtidigt forma ett bra personalteam.

Sofia Öst började sommarjobba på den här macken redan 2007, flyttade från orten 2014 men kom tillbaka. Eftersom Anki hade haft en kort mellanlandning här tidigare kände de varandra och höll kontakt via Facebook.

- När jag såg att tjänsten som butikschef blev ledig hörde jag av mig till Anki och det kändes toppen när hon blev min chef.

 

skarmavbild_2024-09-17_kl._16.35.35.png

Mat, fika och glass är de stora ”glädjeämnena” i butiken.

 

Förutom de här två tjejerna är det ytterligare sju personer på personalsidan, totalt cirka fem helårstjänster. Man har öppet 6-21 på vardagar och 8-21 på helger. De rushigaste tiderna är morgon och lunch. Speciellt vad gäller mat och fika.

Just den kategorin nämner både Anki och Sofia när vi pratar om vad som skiljer dagens OKQ8 i Hallstahammar mot när de började inom kedjan.

- Vi bakar ju varje morgon och under dagen om det behövs och gör våra mackor själva. Satsningen på dagens Rätt för 69 kronor är utan tvekan en framgång och så är det mjukglassen.

Mjukglassen är de stolta över och berättar att många kunder tycker att det är den bästa som går att få i trakten. Nu stänger man snart av maskinen för säsongen men ser fram emot att få starta den igen i april då det alltid blir lite extra fest i butiken.

 

vinsten.jpeg

Stor glädje på Conveniencegalan för två veckor sedan. (Foto: Mikael Gustavsen)

 

Finalkonkurrenter på Conveniencegalan var Direkten Entré i Trelleborg och Reitan Convenience, Pressbyrån Stockholm Central/Vasagatan. Kriteriet för vinst var att kedjan/butiken ska ha utmärkt sig genom att med engagemang och affärskänsla aktivt arbeta med sortiment, synlig exponering och bra helhetsintryck av kvällstidningarna.

Motiveringen till att just OKQ8 Hallstahammar blev vinnare lyder:

OKQ8 har ett stort engagemang om att kontinuerligt utveckla butikerna och dess inredning för att optimera försäljningen på bästa sätt. Kvällstidningarnas sortiment har man tillsammans fokuserat på att ha synlig och säljande exponering anpassad efter varje butiks förutsättningar. OKQ8 Hallstahammar har en härlig stämning, ordning och reda, bra rutiner och placering av tidningarna. Det ger en bra försäljning och många stamkunder gamla som unga.

På frågan om de tänker satsa på att bli nominerade i någon annan kategori till nästa års gala, säger Anki och Sofia samstämt:

- Mjukglassen ligger bra till!

Text och foto: Gunilla Pihlblad

Foto överst: Anki Wernryd, Yvonne Hedvall och Sofia Öst.

 

fran_dorren.jpeg