Johanna Hellqvist ny co-CEO för Estrella i unikt initiativ
Nu styrs chipstillverkaren Estrella av Johanna Hellqvist, som har tillträtt rollen som Estrellas nya co-CEO. Johanna rekryterades till Estrella genom Livsmedelsföretagens kampanj ”20 000 möjligheter” – en chans för ungdomar att kickstarta karriären i livsmedelsbranschen utan krav på tidigare erfarenhet. Johanna kommer att leda ett av Sveriges största snacksvarumärken och föra sin generations talan på Estrella.
”Chipsdrottning, mjölkmagnat eller kaffekung?” Genom en omfattande rekryteringskampanj på Tiktok riktad mot generation Z ville branschorganisationen Livsmedelsföretagen lyfta fram de 20 000 jobbmöjligheter som förväntas skapas i livsmedelsindustrin de kommande fem åren. I kampanjen erbjöd några av branschens största företag – Estrella, Polarbröd, Löfbergs, Sevan och Arla – rollen som co-CEO. En unik möjlighet att under 1–2 månader lära sig vad det innebär att driva och leda ett livsmedelsföretag, helt utan arbetslivserfarenhet eller utbildning. Bara ”100 % glöd”.
Nu har 19-åriga Johanna officiellt tillträtt rollen som VD Ulrika Wallbergs högra hand och co-CEO för Estrella. Under en månads tid har hon obegränsat tillträde till företagets alla rum och ett finger med i alla viktiga beslutprocesser. Ett stort ansvar för någon som precis tagit studenten.
Men Johanna är inte helt ny hos Estrella. Hon har redan gjort sig känd genom en av företagets senaste kommunikationskampanjer, där Estrella tillfälligt bytte namn till Ostrella. Nu återstår det att se vilka fler avtryck hon kommer att lämna på varumärket.
– Att jag ska få möjlighet att kunna påverka Estrellas framtid är, utan att överdriva, en dröm som blivit sann. Jag ser fram emot att ge mitt perspektiv, föra in nya idéer till Estrella och framför allt skapa snacksupplevelser som verkligen förenar människor, säger Johanna Hellqvist.
Johannas uppgift under månaden på Estrella är allt annat än tillbakalutad. ”Vi söker dig som vill påverka Estrellas riktning för nästa generation och ifrågasätta normer i livsmedelsbranschen” sa annonsen, och efterlyste en person med vilja att ”utmana och ge sin syn på allt från marknadsföring, företagskultur, sponsorskap till produktlanseringar”. Bland de personer som varit dragplåster i jobbannonsen återfinns hållbarhetsansvarig, produktutvecklare, brand activation manager och HR chef.
Kärnan i rollen är att skugga Estrellas VD, Ulrika Wallberg, i hennes vardag som ledare för ett av Sveriges mest välkända livsmedelsföretag, som är en del av den europeiska koncernen Intersnack Group. Johanna får en unik insyn och möjlighet att påverka, samtidigt som Ulrika Wallberg får en sällsynt chans att se processer och beslut ur ett nytt perspektiv. Ulrika kommenterar:
– Vi på Estrella är stolta över att få delta och väcka nyfikenhet hos unga till svensk livsmedelsindustri. Personligen ser jag också fram emot att få lära mig mycket. Johanna visade framfötterna direkt och har en härlig positiv energi som passar den snabbrörliga snacksbranschen.
Kort om Johanna Hellqvist:
Johanna Hellqvist, 20 år, kommer från Jönköping men har nyligen flyttat till Göteborg. Under gymnasietiden arbetade hon extra på Åhléns och Ica Maxi under helger och sommarlov men ser nu fram emot 4 veckor som assisterande VD på Estrella. Johanna hoppas hitta sin passion inom både studier och arbete, antingen i Sverige eller utomlands. På fritiden gillar Johanna att hålla sig aktiv genom bland annat löpning och hon spenderar gärna tid med vänner och familj.
Kort om Livsmedelsföretagens kampanj 20 000 möjligheter:
”20 000 möjligheter” är ett koncept skapat av Livsmedelsföretagen för en ung generation i en orolig tid. En försäkran om att det inte finns någon anledning att vara stressade över framtiden och karriären. För i livsmedelsindustrin ryms 20 000 lediga jobb och lika många möjligheter. Har du hungern har livsmedelsindustrin en scen redo för dig.
Källa och bild: Estrella