Skip to main content

Egen butik - en dröm som gått i uppfyllelse

didar_500.jpg

 

Didar Aziz tog över Godis- och snuspalatset i Varberg i april i år. Det hade länge varit en stor dröm att öppna eget, så när möjligheten kom fanns inga tvivel. Butiken skulle bli hennes. Nu börjar hon bli varm i kläderna, och nästa mål är att expandera. Hon vill öppna fler butiker. 

Didar bor i Mölndal utanför Göteborg, men hennes butik ligger i Varberg. Vi är givetvis lite nyfikna på hur kom det sig att hon tog över just denna butik.

- Det var faktiskt slumpen. Jag fick höra av min chef att den var till salu. Jag hade jobbat extra här tidigare, men jag har också jobbat mycket i de andra två butikerna som de driver i Mölndal - i Kållered och Lindome. Och så fick jag höra att denna butiken var till salu. Det har alltid varit en jättestor dröm för mig att öppna eget, så när den möjligheten kom var det glasklart, säger Didar. 

- Det fanns inga tvivel. Butiken skulle bli min. Jag tänkte inte så mycket på avståndet där och då. Bara att den här butiken älskar jag, jag älskar att jobba här och jag har alltid haft drömmen att starta eget. 

- Ingenting av detta hade varit möjligt utan all stöttning jag får av mina föräldrar som tror på mig och har hjälpt mig att faktiskt våga driva eget.

 

 

img_1964.jpg

Det gäller att ha koll på barnens favoriter och det som är känt från TikTok. Bild lånad från butikens Facebook. 

 

Butiken har inte varit igång jättelänge. Den öppnade 2022 och Didar tog över den nu i april. Hon gillar Varberg, en supermysig stad med en blandning av bofasta och turister vilket gör det extra kul tycker hon. Själv har Didar jobbat i många olika branscher trots sin unga ålder. Hon har varit konferensvärdinna, konsult via Manpower samt arbetat mycket extra i butik. Nu har hon också börjat plugga rekrytering och bemanning på distans på högskolan, parallellt med att hon driver sin egen butik.

- All kunskap är bra. Jag har alltid varit intresserad av just rekrytering och bemanning och vill lära mig mer. Jag tycker att jag har haft stor nytta av det redan, när jag rekryterat ny personal till butiken. Det känns viktigt att jag kan de delarna i den roll jag har nu. Vi lär oss mycket om HR, personalvetenskap och liknande. 

Didar och en person till är fast anställda och arbetar heltid, men förhoppningen är att de snart ska bli tre. Under sommaren är det också många timanställda ungdomar som jobbar. Butiken säljer mycket lösgodis och har över 500 sorter i sortimentet. Glassen kommer från GB Glace. 

- Jag har mycket bra kontakt med leverantörerna som hör av sig med nyheter. Sen gör jag en del research själv bland annat på Tiktok där man kan se vilket godis och vilka glassar och annat som trendar. Det är bra att ha koll på det som de små tycker om, säger Didar.

- Vi har mycket amerikanska varor som är kända från Tiktok. Som Prime-dricka och Takis. Frystorkat godis och liknande. Vi är snabba på att introducera nya produkter i butiken. Så snart jag får syn på en nyhet som jag tycker passar in i vårt sortiment så tar jag in den. Det är kul att testa, säger hon. 

 

img_5880.jpg

Butiken har över 500 sorters lösgodis i sortimentet. 

 

Hon marknadsför butiken via sociala medier - främst Instagram, Tiktok och Facebook där de är mest aktiva. Den typ av kampanj som fungerar bäst är köp två till priset av en. Det leder ofta till merförsäljning. Den största utmaningen med att driva butiken är att ha koll på alla produkter - de har ett stort och brett sortiment. Eftersom Didar jobbat här i butiken tidigare så hade hon redan lite koll på sortimentet, men det tog tid att lära sig hur mycket som går åt och att lära känna stället.

- Jag skulle säga att sen jag tog över så har vi ökat. Fler väljer oss som postombud och många väljer att handla här. Jag tror att det har att göra med att vi har sån fin ordning och vi är så himla vänliga så folk vill komma hit och handla. Service är viktigt!

Didars ambition framåt är att öppna fler butiker och expandera på olika platser. Det bästa är såklart alla glada och nöjda kunder. Det är alltid lika roligt när man får höra ett ”tack för hjälpen” eller ”bra service” menar hon.

- I början så var det många som påpekade att det var fräscht och ordning, vi fick bra respons med blommor och kommentarer. Det var en väldigt bra start, och vi hoppas det fortsätter så, avslutar hon. 

Text: Ann Hedlund

Intervju och foto: Maria Mannebratt

 

skarmavbild_2024-09-23_kl._15.36.29.png