Skip to main content

Bästa exemplet på hur man lyckas med tobak

jorgen_vid_snuset.jpeg

 

Jörgen Ingemarsson, Direkten i Nora, har tidigare fått pris som årets butik och som bäst på sociala medier i sin kedja. Nu kan han hänga upp ännu ett diplom, nämligen det som visar att han är bäst på tobak i hela convenience-branschen.

- Jag är väldigt hedrad och värderar detta högt eftersom tobak är en viktig del av försäljningen, säger han.

När Jörgen startade butiken för 16 år sedan var tobak en lockvara med lågt styckpris på snusdosor, men även på stockar och limpor. Men när han hade byggt upp försäljning och kundflöde styrde han över till höjt pris på dosor och lägre på stockar. Detta för att bygga volym. 

All tobak fanns då bakom kassan och här kan man verkligen se att det skett en förändring och utveckling. Kvar där finns idag cigaretter - som fortfarande säljer hyfsat bra - samt snusdosor och e-cigaretter. De sistnämnda har rejält med utrymme både på disken och bakom.

 

snuskylen.jpeg

Snuskylen är inte bara säljande. Den gör jobbet effektivt och håller varorna färska.

 

Den stora förändringen är snuskylarna som måttbeställts och byggts in vid sidan av disken. Nästan som ett snusrum. Här finns tre sektioner; en för Swedish Match, en för Skruf och en för vitt snus med idag 12 olika leverantörer. Dessutom drar en Vårgårda-exponering i form av ett vattenhjul  blickarna till sig. En av tre i Sverige enligt Jörgen.

- Vi exponerar också snus på pallar, säger Jörgen och förklarar att detta fungerar bra eftersom butiken är så pass stor.

- På så vis syns kategorin tydligt och på olika ställen. Vi gömmer inte tobaken men håller oss självklart inom ramarna för hur tobak får visas.

Snusavdelningen med kylarna är inte bara säljande. Den innebär också ett effektivt arbetssätt genom att man fyller på bakifrån och kan hålla färska varor. Man sparar också ström genom att utnyttja kylan för att få ner värmen i butiken på sommaren. I just den här butiken har den lilla avdelningen delats med paketboxar, så utrymmet är väl utnyttjat.

 

disken.jpeg

E-cigaretterna drar nya kunder till butiken och är dessutom den mest lönsamma gruppen inom tobakskategorin.

 

Det vita snuset har vuxit och växer fortfarande men tar inte så mycket av det vanliga. Det för med sig nya kunder och en annan typ av kunder. Allmänt känt är ju att produkterna tilltalar 25-35-åringar och inte minst kvinnor.

E-cigaretterna, idag 12 olika märken, medför också nya kunder och har blivit jätteviktiga de senaste två åren då marginalen i princip är dubbelt så hög som på det vita snuset. Av butikens totala omsättning på 12,5 miljoner svarar tobaken idag för 10 miljoner.

- Av dessa 10 står snus för 6 miljoner och det vita för 1 miljon av dessa. E-cigaretter står också för cirka 1 miljon och cigaretterna för 2. Bästa förtjänsten har man helt klart på e-cig, följt av det vita snuset, säger Jörgen och påpekar att att hans strategi är att bygga volym.

- Då blir det ju en förtjänst även om marginalen är relativt sett låg.

 

kunder.jpeg

För att lyckas med sin tobaksförsäljning bör man ett bra samarbete med såväl leverantörer som myndigheter. Precis som Jörgen på Direkten i Nora.

 

Jörgen Ingemarsson framhåller såväl leverantörerna som kedjan.

- De är grundförutsättningen för att lyckas. Kedjans avtal och leverantörernas stöttning betyder väldigt mycket. Att på den första Conveniencegalan få ta emot det första priset som bästa tobaksbutik, är jättekul och sporrar till ökade satsningar. Man får aldrig sitta still och vara nöjd utan hela tiden fortsätta framåt.

- Det är dessutom roligt att man lyfter fram en servicebutik på en liten ort. Man måste inte finnas i storstad eller längs vägen för att lyckas med sin tobaksförsäljning.

 

Så här lyder motiveringen för Årets Tobaksbutik på Conveniencegalan 2024:

Butiken har ett stort och brett sortiment såväl som en stark och trovärdig kompetens inom kategorin Tobak. Att butiken ständigt hänger med i utvecklingen inom branschen gör dessutom att den alltid känns relevant. Detta är verkligen en butik som tar kategorin på allvar och behandlar den respektfullt, mot såväl kunder som leverantörer.

Text och foto: Gunilla Pihlblad

Foto överst: Jörgen

 

arets_tobaksbutik_kopia.jpeg

Kategoriägaren Skruf, representerad av Peter Skoog t.v, fick dela ut priset på galan. (Foto: Mikael Gustavsen)