Picadeli nu över 1000 salladsbarer
Efterfrågan på hälsosam snabbmat är rekordhög och Picadeli firar nu över 1000 salladsbarer i Sverige. Bakom framgången finns banbrytande Ai-lösningar och genomtänkta smaker.
2009 grundades konceptet och nu firar man över 1000 salladsbarer i Sverige och Picadeli driver på en hälsosam förändring i snabbmatssegmentet. Hälsosam mat måste vara tillgänglig, god och snabb, annars väljs den lätt bort.
- Att vi nu finns på över tusen platser är inget annat än en hälsorevolution! Var femte svensk (21 procent)* har under senaste månaden köpt en Picadeli sallad. Det är mäktigt att landets största snabbmatskedja varken säljer hamburgare eller pizza, utan färska morötter, spänstig spenat och krämiga mozzarellabollar, säger Daniel Billfeldt, Sverigechef på Picadeli.
Trots att de allra flesta är bekanta med de gröna skålarna, är det få som vet att Picadeli är svenskt, och framförallt att Picadeli är ett företag som driver foodtech-utvecklingen framåt. För de högteknologiska, algoritsmstyrda salladsbarerna är inget annat än en svensk techinnovation.
Det som för blotta ögat ser ut som en enkel salladsbar, är i själva verket en uppkopplad kyldisk, vars algoritmer ger butikerna och Picadeli data som krävs för att beställa precis det kunderna vill ha, och i princip helt eliminera matsvinnet. Ai-plattformen som Picadeli har tagit fram beräknar orderrekommendationer baserat på allt från planogram, aktuella lagernivåer och försäljningshistorik till externa faktorer som väderprognoser.
Picadeli är idag en del av den svenska koncernen Greenfood.
*Data insamlad maj-aug på uppdrag av Norstat.
Källa och bild: Picadeli