Årets fast food-butik ökar hela tiden
Frendobutiken med St1-stationen i dalsländska Ed har två gånger varit pretendent till Convenience Retail Awards Årets Butik och en gång till Årets Station inom OSS. Där nådde man inte ända fram, men nu har man tagit revansch genom att på Conveniencegalan vinna pris som årets bästa fast food-butik.
- Det känns väldigt roligt. Inte minst för att en liten ort kan få en sådan utmärkelse, säger Oskar Kronlid som är en av ägarna.
Hela verksamheten får dock ses som en vinst för invånarna i Ed och alla andra kunder som besökt den här anläggningen som funnits sedan 1958 i olika former. Idag drivs den av samma familj och det är grundaren Alvar Jacobssons söner Peter och Dan samt deras systerson Oskar Kronlid som står som ägare. 1979 flyttade man verksamheten till dagens läge som är i ett industri- och handelsområde utmed genomfarten till såväl Västkusten som Norge. Namnet ”Jacobssons” hänger för övrigt med fortfarande.
- Vi lever på den trafiken. Under juli månad dubblar vi försäljningen, säger Oskar och berättar att lyftet av butiken började för åtta år sedan.
- Då bytte vi all butiksinredning och började vår växling från livs till ett mera lönsamt sortiment. Sedan 2021 har vi det nya Frendokonceptet vilket innebär nya loggan, nya skyltar, nytt kaffekoncept och en helt ny kassalinje.
Många äter på plats i butikens egen restaurang, men större delen av matförsäljningen är sådant som tas med.
Tidigare hade man mycket livsmedel, var mera som en lanthandel med kassalinjer och rullband. Men detta ändrade man på i samband med det första butikslyftet och det till förmån för kiosksortimentet samt fast food, kaffe och en stor servering med spelavdelning. Man började tidigt med rullgrill och korv. Sedan utökade man med hamburgare och idag är man en snabbmatsrestaurang som också har en ”dagens” ur det ordinarie sortimentet. Det har blivit fler om- och utbyggnader av den här delen och som sagt, enorma ökningar.
Det fantastiska med den här fast food-försäljningen är att det inte verkar finnas något stopp. Sedan 2018 har man en person anställd enbart för att göra egna mackor - och dessa ökar fortfarande. En egen app som togs fram under pandemin fortsätter att vara en tillgång.
- Vi har många som äter på plats i butiken men fortfarande svarar take away för den största delen av försäljningen, säger Oskar och berättar att man också har mycket bokningar från företag.
- Vår grundidé är att göra allt som står i vår makt för att kunderna ska återkomma. Våra hamburgare är till exempel av extra hög kvalitet och våra baguetter alltid lockande välfyllda.
Under vintersäsongen är det mest stamkunder som kommer till Frendo i Ed. Men under juli månad dubblar man försäljningen.
Kunderna är till stor del stammisar även om det under sommartid sker en väsentlig ökning tack vare förbipasserande turister. Man har tre rusher under dagen. Den första runt klockan 9 då många hantverkare kommer för att äta lagad frukost. Sedan är det lunch mellan 11 och 14 och slutligen dags igen vid 17-tiden.
- Det rullar på, säger Oskar och påpekar att man gör det man kan för att alltid ligga i framkant.
- Dels så är vi med i Emabs utvecklingsarbete och testar mer än gärna nya produkter och koncept. Dels ser vi till att åka på event och mässor för att kunna inspireras och fånga upp eventuella nyheter.
Kategoriägaren Lindvalls representerades av Mikael Johansson när Oskar Kronlid tog emot priset för bästa fast food-butik på Conveniencegalan i september. (Foto: Mikael Gustavsen)
Oskar låg definitivt i framkant på Conveniencegalan där han på scenen deltog i en rolig sångtävling, ledd av Stefan Odelberg. Publiken häpnande mer än en gång över hans kraftfulla och säkra insatser och många undrade nog, precis som artikelförfattaren, om han hade en karriär som artist vid sidan av jobbet på macken.
- Knappast, säger han blygsamt. Men jag gillar karaoke.
Motiveringen till Årets fast food-butik lyder så här:
"Butiken har att vågat satsa på sin verksamhet och haft en konstant utveckling. De har tagit fram egna koncept som de inte har varit rädda för att testa. Genom att alltid se till möjligheterna att kunna utveckla sin verksamhet för invånarna och ha koll på vad som efterfrågas, så har butiken blivit den självklara lunchserveringen på orten. Deras ständiga utveckling, driv och engagemang har gjort dem till vinnare.”
Text: Gunilla Pihlblad
Foton från Frendo Ed