E-handelns klyftor minskar och postboxar ökar
E-handelsutvecklingen ökade med 3 procent andra kvartalet 2024 jämfört med motsvarande period föregående år. Vi ser en positiv trend för svensk e-handel med flera kvartal på raken med ökande omsättning och positiv tillväxttakt för fyra branscher. När det gäller utlämning tar paketboxarna andelar av övriga leveransmetoder.
Årets andra E-barometer fokuserar på kundresan med temakapitel om leveranser, returer och betalningar. I ekonomiskt tuffare tider förändras konsumentbeteendet, bland annat hur många som är beredda att betala extra för frakt och önskat leveranssätt samt vilka betalningssätt som är mest populära.
Vi ser också att klyftorna minskar något. Efter negativ tillväxt hela 2023 ,men efter två positiva kvartal i rad 2024, ser framtiden ljusare ut. Tillväxten för Q2 landar på 3 procent. En stor del av utvecklingen kan fortfarande förklaras av prisutveckling, snarare än volymutveckling, men ökande tillväxttal är fortfarande en lättnad för branschen.
Valfriheten är avgörande för konsumenten i checkout. Sex av tio konsumenter tycker att leveransupplevelsen, att få välja hur varorna ska levereras, är det viktigaste. Returer är också en viktig del av köpresan. Omvärldsfaktorer och utländska konkurrenter får allt större påverkan på svensk e-handel.
Närmare hälften av de senaste leveranserna hämtades på ett utlämningsställe, och de flesta e-handelskonsumenterna föredrar det alternativet. (Foto: Gunilla Pihlblad)
13 procent av e-handelskonsumenterna har gjort minst en retur under den senaste månaden, en andel som varit stabil sedan mätningarna började 2022. Närmare 3 av 4 konsumenter skickade tillbaka sin senaste retur via postombud som är ett returalternativ som nästintill alla e-handlare erbjuder, medan till exempel retur via butik eller paketbox erbjuds i mindre utsträckning.
Sedan 2020 syns en svag nedgång när det gäller att hämta paket via utlämningsställe medan uthämtning via paketbox i stället har ökat. Trots att paketboxen plockar andelar är utlämningsställe fortfarande det vanligaste och mest föredragna leveranssättet. Närmare hälften av de senaste leveranserna hämtades på ett utlämningsställe, och de flesta e-handelskonsumenterna föredrar det alternativet – oavsett om de bor i en storstad eller på en mindre ort. Det finns dock en rörelse mot att fler och fler vill kunna hämta sina paket utanför ordinarie öppettider.
Bild från E-barometern.
För ett år sedan visade E-barometern att utvecklingen i de olika branscherna skiljde sig åt mer än någonsin. Idag är läget i e-handeln något mer stabilt och i stället är skillnaden mellan den bransch som gått bäst respektive sämst den minsta på ett år.
Här följer lite korta fakta om de branscher som undersökts specifikt:
- Apotekshandlarnas erbjudande passar e-handelsformatet och för femte kvartalet i rad visar man en ökning med 20 procent för Q2.
- Svag ljusning för bygghandeln online, branschen har nu bara minskat 7 procent.
- Bokbranschen haft flera tuffa kvartal, men Q2 2024 visar sig nu bryta trenden med en utveckling som landar på 5 procent.
- Dagligvaruhandeln har ökat 5 procent men har en kvarstående utmaning att skapa långsiktig lönsamhet på nätet.
- Försäljningen av hemelektronik på nätet fortsätter att stagnera, och utvecklingen under årets andra kvartal uppgår till minus 2 procent.
- Modehandeln har en positiv utveckling, 2 procent, även under andra kvartalet.
- Andra kvartalet har varit en tuff period för möbler och heminredning som minskat med 3 procent.
- Sporthandeln fortsätter att möta utmaningar på flera fronter och minskar med 5 procent.
E-barometern ges ut av PostNord som i samarbete med HUI Research följer den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Den nyligen utkomna för Q2 2024 baseras på information som samlats in i augusti samma år.
Sammanfattat av: Gunilla Pihlblad
Foto överst: Gunilla Pihlblad