Skip to main content

5 trender inom 3,5 kilometer

banger_utanfor.jpeg

 

I förra numret beskrev vi de fem olika trender som väntas forma framtidens convenience-handel. Det handlar om Nya tobaksbranschen, Lågpris och snabbmat, Minskat matavfall, Happy food & Happy place och Internationella mattrender. Nu ska vi ta er med på en tur runt i Stockholm för att rent konkret titta på exempel där dessa trender är tydliga.

Vi börjar med att gå till Banger på Mäster Samuelsgatan. Banger är ett av Stockholms nytillskott som erbjuder lyxig snabbmat till lunch och middag. Vad som gör Banger unikt är deras fokus på just korven som mat och hur denna traditionella rätt kan presenteras i moderna tappningar. Banger erbjuder över 160 olika kombinationer av Bangers, toppings och tillbehör. Under vårt besök fick vi höra om tanken bakom konceptet, hur och varför ett snabbmatsställe med bara korv fungerar, samt prova några av deras produkter. Och det var enastående gott! Banger är extra intressant för dem som jobbar med kategorin fast food, men även för dem som utvecklar butiker tack vare den coola miljön. Kopplingen till trenderna vi beskrev ovan är både  Lågpris och snabbmat samt Happy food & Happy place

Läs mer om Banger här: https://itsabanger.se

 

banger_disk.jpeg

banger_ater.jpeg

Det var mycket som fascinerade med ”korvkiosken” Banger. Såväl storleken och miljön som de många och mycket goda portionerna som alla innehöll korv med olika tillbehör.

 

Från Banger gick vi vidare till K-märkt på samma gata. K-märkt är ett kombinerat bok- & matcafé och det som gör det unikt är deras hållbarhetsarbete. Lunchen på K-märkt har inte någon meny utan man lagar mat på säsongsbetonade råvaror som man får tag på just då och som annars skulle behöva slängas. Här fick vi en dragning om hur K-märkt arbetar med konceptet bokcafé, deras erbjudande för hela dagen, och deras hållbarhetsarbete med säsongsbetonade råvaror och minskat matavfall. Extra intressant för dem som jobbar med kategorierna mat, dryck och bakverk. Men även för dem som jobbar med att utveckla hållbara och cirkulära affärsmodeller.

Läs mer om K-märkt här: https://www.kmarkt.se/restauranger/bokcafe/

 

 k-markt_utanfor.jpeg

k-markt_servering.jpeg

K-märkt finns på flera ställen, just här i symbios med Akademibokhandeln. Extremt intressant att få höra om hur de köper in sina råvaror och därefter planerar menyn.

 

Inne på Hötorgets t-bana på Sveavägen 20 hittade vi två intressanta ställen att besöka. Först Oolong Tea House som är ett café med skandinavisk stil och asiatiska smaker. Vad som gör Oolong Tea house unikt är deras genuina och hållbara erbjudande där inga färgämnen eller kemiska tillsatser används och allt produceras på plats. Under vårt besök fick vi en presentation av konceptet och en introduktion till Bubble tea-kulturen och även möjlighet att provsmaka produkterna. Bubble Tea kommer från Taiwan och dess mjuka pärlor från tapioka-trädet har tagit världen med storm. Det här var extra intressant för dem som jobbar med kategorierna dryck och bakverk, men även för dem som utvecklar hållbara eller internationella erbjudanden.

Läs mer om Oolong Tea House här: https://oolongteahouse.se

 

oolong_utanfor.jpeg

oolong_gele.jpeg

Har man inte druckit Bubble Tea förut är man kanske först lite tveksam till upplevelsen. Men efter en liten stund börjar man förstå varför den taiwanska produkten börjat sprida sig över världen.

 

Alldeles intill Oolong Tea House har lågprishandlaren Normal öppnat ett café - Normal Café. Intressant är att  man expanderat från sin lågprishandelsverksamhet mot drycker som är helt utanför kärnverksamheten, men som håller samma låga priser. Vi fick inte bara se detta nya fenomen med lågpriscafé utan fick även chansen att prova baristakaffe långt under marknadspris. Speciellt intressant för dem som jobbar med kategorierna dryck, bakverk och snacks, men även för dem som vill utmana med nya koncept.

Läs mer om konceptet Café Normal här: https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/1196457-nomal-har-oppnat-kafe-sa-lite-kostar-en-kaffe

 

normal_skylt.jpeg

normal_bengt.jpeg

Baristakaffe till lågpris? Jo det kan man få på Café Normal. CSS’ vd Bengt Hedlund som är en kräsen kaffedrickare, gav utbudet klart godkänt.

 

AM Store ligger på Sergels Torg 1 och är en matbutik med ett av Sveriges största utbud av asiatiska livsmedel. I anslutning till butiken finns även ett café med mängder av mat och dryck från Asien. Efter dragning av verksamheten och frågestund om asiatiska livsmedel, dagligvaror och café-verksamheten, fick vi vandra runt på de två våningar som butiken består av. AM Store är extra intressant för dem som jobbar med kategorierna mat, dryck, glass, bakverk, livsmedel och snacks. Men även för dem som jobbar med att utveckla internationella erbjudanden.

Läs mer om AM Stores nominering i kategorin Årets butik i Retail Awards här:
https://www.svenskhandel.se/nyheter/nyhet/arets-butik-har-ar-finalisterna

 

am_utanfor.jpeg

am_hyllor.jpeg

am_cafe.jpeg

Mängden varor och varorna som sådana var intressant att se. Så även utbudet i caféet där man bland annat kunde beställa de speciella buns med fyllning som man äter till frukost i Asien. Även här fanns Bubble Tea på menyn.

 

På Drottninggatan 84 ligger Vape som är ett av Stockholms nikotinfokuserade butikskoncept. Här  kombineras en modern atmosfär med ett uttömmande utbud av såväl e-cigaretter och vapes som vitt snus. Det som särskiljer kedjan jämfört med andra liknande aktörer är butiken och atmosfären som känns upplevs som unik och cool. Vape har både stor fysisk närvaro men säljer också mycket online. Vi fick lyssna på en kortare dragning om företaget, deras strategier och tankar om framtiden samtidigt som vi blev guidade runt deras breda utbud. Självklart extra intressant för dem som jobbar med tobak och nikotinprodukter men även för dem jobbar med att utveckla butiker.

Läs mer om Vape här: https://vape.se

 

vape_utanfor.jpeg

vape_hyllor.jpeg

vape_sargon_kerimo.jpeg

Häftig inredning och exponering och intressant information från säljchefen Sargon Kerimo som bland annat berättade om en nyhet som kommer att låta höra talas om sig...

 

Efter en lite längre promenad kom vi till PBX på Sveavägen 67A, bredvid Handelshögskolan. PBX är förlängning av Reitans traditionella butiksutbud och representerar kedjans satsning på innovation och nytänkande. Butiken på Sveavägen är helt nyöppnad. Tidigare fanns konceptet i en butik ute vid universitetsområdet. Här finns ett stort utbud fokuserat kring drycker, snacks och måltidslösningar. Vi fick en kortare dragning om det innovativa sortimentet, satsningar framåt och dagliga driftsfrågor. Dessutom bjöds vi på innovativ fika. Besöket var extra intressant för dem som jobbar med måltidslösningar. Bara att följa med och låta sig inspireras av denna inblick i framtidens convenience.

Läs mer om PBX här: https://pbx.se

 

pbx_utanfor.jpeg

pbx_lyssnar.jpeg

Så landade gruppen i framtidens convenience-butik. Även om PBX-konceptet funnits ett par år nu så har man gått in i ett nytt stadie genom förvandla en mindre Pressbyrå i centrala Stockholm till en PBX-butik.

 

Sista anhalten på dagens Study Tour var ett besök på Sweet Burger som ligger på Drottninggatan 81A. Sweet Burger är en restaurang med den unika idén Sweet Burgers, som kan avnjutas som dessert, till frukost eller vid kaffepauser. Sweet Burger består av speciellt bröd som är framtaget för att harmoniera med smaken av sötsaker. Kunafa, speciell ost och pistagenötter tillsätts efter önskemål för att ge en distinkt och ny smakupplevelse när osten smälter. De serverar även mängder av glass med inspiration från mellanöstern. Målet är att sprida Sweet Burgers i hela landet. Efter information om restaurangen och maträtterna från mellanöstern fick vi provsmaka glassen.  Sweet Burger är så klart extra intressant för dem som jobbar med kategorierna mat och glass men även för dem som utvecklar internationella erbjudanden.

Läs mer om Sweet Burger här: https://www.sweet-burger.se

 

sweet_burger_skylt.jpeg

sweet_burger_portion.jpeg

sweet_burger_sia_glass_kopia.jpeg

Fågel, fisk eller mitt emellan? På Sweet Burger är det de oväntade blandningarna som gäller och naturligtvis också produkter och smaker som vi inte förväntat oss. Och jobbar man på Sia Glass måste man så klart testa en glasstrut!

Sammanfattat och fotat av Gunilla Pihlblad