Ännu ett pris för Roya och Zaki
De har gått från klarhet till klarhet. Från mindre butiker till större. Från lägre försäljning till högre. Alltid med nya mål som sporre och alltid med glädje. De har fått flera utmärkelser under resans gång. I år firar Roya och Saki Alam 20-årsjubileum inom Pressbyrån med att få pris som Årets Konfektyrbutik!
Undertecknad besökte det här paret i butiken på Älvsjö Torg 2020. Då hade de blivit Årets Pressbyråköpmän året innan. Samma utmärkelse fick de 2022 på Södersjukhuset och det är verkligen en bedrift att två gånger utses till kedjans bästa köpmän. Andra priser som visar på deras förmågor är Årets Ledarskapsbutik och Årets Mystery Shopper. Men de är inte på något vis mindre glada för resultatet på Conveniencegalan. Tvärtom.
- Det är jättestort! Jag kunde knappt tro mina öron och benen blev som spagetti när vi skulle gå fram på scenen. Den här utmärkelsen ger ännu mer pepp, säger Roya och konstaterar att konfektyr betyder väldigt mycket för dem och deras butik.
- Kategorin är ju en stor del av Pressbyråns varumärke och dessutom en förhållandevis lönsam sådan.
De firar 20-årsjubileum på Pressbyrån i år, Roya och Saki Alam. Bilden är tagen 2020 i butiken på Älvsjö torg. (Foto: Gunilla Pihlblad)
Under 20 år har paret Alam ständigt klättrat uppåt. Det började alltså 2004 då först Roya och sedan Zaki gjorde sitt intåg i Pressbyråkedjan. Först med en mindre butik, Vårby t-banestation, sedan med större och större - Flemingsbergs station, Älvsjö station och Älvsjö torg. Och alltid med ökningar av såväl försäljning som lönsamhet. Sedan 2021 driver de butiken på Södersjukhuset.
- Att hela tiden ha mål är viktigt. När man når dem blir man peppad och vill bara fortsätta, säger Roya med sprudlande entusiasm, medan Zaki har en lugnare framtoning och påpekar att inget gör sig självt.
- Vi har fått jobba hårt för våra resultat, säger han.
Hyllorna ska hela tiden var sprängfyllda med varor. (Foto från Roya Alam)
Men konfektyr säljer sig inte självt om nu någon trodde det. Roya berättar om de viktiga kampanjborden som dukas om var tredje vecka. Att de ska vara fullproppade på ett snyggt sätt och säljande som bara den. Samt att alla som jobbar i butiken ska ha samma blick och känsla för att de alltid ska vara på topp.
- Bra kampanjer är grundförutsättningen. Sedan gäller det att aldrig snåla och att piffa upp ordentligt.
De bästa kampanjerna är de med riktigt starka varumärken som till exempel Cloettas Kexchoklad och Marabous kakor. Särskilt säljande just på sjukhusläget. När det gäller övrigt sortiment och andra platser i butiken följer man planogrammen samt är noga med att ge nyheterna extra mycket utrymme och omsorg. Finns det pelare i butiken ska de inte vara tomma. Nej, upp med godispåsar som prydnad och allmän lockelse.
- Sedan jobbar vi intensivt med merförsäljning vid kassan.
Bra kampanjer är själva grunden. (Foto från Roya Alam)
Allt detta ger resultat. Det bevisar såväl försäljnings- och bruttovinstsiffror som priset på Conveniencegalan. Och med tidigare historik och den allmänna energinivån och drivkraften hos Roya och Saki, tvivlar man på att det slutar här. Nya utmaningar och nya vinster finns säkert bakom knuten.
Slutligen detta med evenemang, happenings och - glädje. Något som Roya och Zaki jobbat med under hela sin Pressbyråtid och något som hela tiden tagits ett steg längre. De har skapat regelrätta fester i samband med kampanjer och aktiviteter, alltid sett till att det händer roliga saker i butikerna. Det kan till och med vara så att kunderna får se dem eller några av säljarna sjunga och dansa.
- Vi vill att det ska vara glädjefyllt att komma hit, säger de,
Motiveringen till Årets bästa konfektyrbutik:
En fantastisk konfektyravdelning med maxade exponeringar på storsäljare och påfyllda hyllor. Här finns ett kreativt sinne för detaljer och fingertoppskänsla gällande vad kunden vill ha. Varorna är placerade på estetiskt tilltalande sätt som triggar köplust. En butik i världsklass som man blir glad av.
Text: Gunilla Pihlblad