Försäljningen ökar i convenience-handeln
Under kvartal tre i år fortsatte vår långa kvartalssvit av ökningar. Och för första gången på två år motsvarar ökningen en faktisk ökad försäljningsvolym. Branschens ökning blev 3,2 procent under kvartal tre, jämfört med samma kvartal förra året. Inflationen har samtidigt sjunkit till 1,1 procent enligt KPIF för september månad jämfört med samma månad förra året.
Indexökningen har pågått under lång tid men den har i stort sett bara bestått av prishöjningar under de senaste två åren av hög inflation.
- Det är glädjande att se att vårt index fortsätter att öka samtidigt som inflationen går ner. Nu kan vi alltså för första gången sedan inflationen tog fart, se riktiga volymökningar på ett par procent netto om man tar hänsyn till inflationen,säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden.
Convenience Stores Sweden och HUI Research mäter försäljningsutvecklingen inom conveniencehandeln genom rapporten Convenience Stores Index.
Tillväxttalen som presenteras i rapporten avser jämförbara butiksenheter jämfört med samma period föregående år. Siffrorna avser total försäljning exklusive omsättning för spelverksamhet, monetära tjänster och dylikt. Underlag för indexet är några av de största aktörerna inom conveniencehandeln. Tillsammans är dessa aktörer så stora att sifforna kan betraktas som representativa för de större aktörerna inom branschen.
Text: Ann Hedlund
CSS Index historik