Skip to main content

Branschen går bra i Latinamerika

story-5.png

 

Under årets andra kvartal visade 20 av 32 länder på ökad försäljning inom convenience jämfört med för ett år sedan, enligt Global Convenience Store Industry Report från amerikanska NACS och NIQ. Rapporten redogör för utveckligen i USA, Kanada, Latinamerika, Asien-Stillahavsområdet samt Europa. Den lyfter också fram några exempel på ”What's Hot” och ”What's Not So Hot”.

Den 41 sidor långa rapporten presenterar och analyserar bland annat den totala försäljningen per land. Bland de 20 länder som visade på en ökad försäljning så låg nio i Latinamerika, sju i Asien-Stillahavsområdet och fyra i Europa. Med undantag för Filippinerna så upplevde de flesta länder endast blygsamma ökningar jämfört med det första kvartalet 2024.

- Även om många länder har visat på bättre försäljning inom conveniencebranschen, så fortsatte inflationen att vara en faktor för länder i Latinamerika, säger James Hunt, senior vice president, North American retail på NIQ. Han fortsätter:

- Vår rapport belyser också olika trender i olika regioner. Försäljningen av snacks och dryck går över förväntan Europa, medan hygienprodukter och livsmedel driver försäljningen i Asien-Stillahavsområdet.

Läsk fanns med på ”What's Hot-listan” i fyra länder, medan vatten fanns med i tre. ”Frysta drycker” (typ Slurpees) visade på den bästa ökningen med drygt 16,7 procent. En annan populär kategori blev förpackad glass som landade på knappt 10 procents ökning. På listan över ”What's Not So Hot” hamnade ”varma drycker” (-8,7 procent), cigaretter (-5,5 procent) samt ”söta snacks” (-5,5 procent).

Källa och bild: NACS Daily