Årets dryckesbutik siktar mot nya mål
För inte så länge sedan kom Circle K Vädermotet tvåa i en tävling om bästa elladdningsstation - i hela världen! Och på den allra första Conveniencegalan nu i september tog man hem priset som årets dryckesbutik. August Hermansson som driver stationen sedan april i år är glad för dessa utmärkelser såklart, men han har redan siktet inställt framåt mot nya mål.
Stationen Vädermotet ligger på Hisingen i Göteborg, och här har August Hermansson varit sedan i april. Dessförinnan jobbade han på stationerna Tingstad och Munkebäck, så inom bolaget har han varit ett tag. När Vädermotet öppnade i maj 2020 så blev den Circle K:s nyaste station i Göteborgsområdet.
Hur kändes det att vinna årets dryckesbutik på Conveniencegalan?
- Det var kul och mäktigt skulle jag säga. Det är ett bevis på att de förändringar vi gjort i butiken har varit rätt. Vi har ökat försäljningen, vi har rätt och brett sortiment och kunderna hittar lätt vad de vill ha. Det också kul att se, framförallt för min personal, hur mycket dricka vi packar upp och säljer varje dag. Alla i personalen blev jätteglada för utmärkelsen. Man blir lite lyft av att man får ett bevis på att vi faktiskt presterar bra. Det var jättekul att bara få vara med. Att få bli nominerad och sen dessutom vinna kategorin, det var något extra.
Har du fått några externa reaktioner på utmärkelsen?
- Circle K centralt och vi själva har delat mycket på sociala medier och det har varit många positiva reaktioner. Våra grannstationer tycker så klart det är roligt att jobba i samma zon som den som tog hem priset. Det blir något positivt för hela bolaget. Många kunder kommer också in och säger att ”jag såg att ni vunnit något”, och gratulerar oss. Och alla drickaleverantörer vet ju om det och gratulerar också såklart.
Och uppmärksamhet i media har de fått. När man nyligen kom tvåa i en tävling om bästa elladdningsstation, i hela världen, så har det inneburit mycket folk på besök på stationen och lokaltidningen har varit och intervjuat och fotograferat.
- Det har varit folk från bland annat USA, Kanada och Belgien. Jag kommer inte ihåg alla jag träffat, säger August och skrattar.
Vi jobbar mer med drickaexponering än tidigare och lyfter fram flerpack, säger August.
Vad har de då ändrat på sedan August kom hit?
- Framförallt kylen, den är ju nästan halva butiken ser det ut som när man kommer in. Vi jobbar mer med drickaexponering än tidigare och lyfter fram flerpack. Vi har småkylar och vi lyfter ut och exponerar mer på golvet. Vi ser också framförallt till att det är välfyllt.
- En renoverad och justerad drickakyl och lite ändrad layout i butiken, men framförallt aktivt arbete med exponering. Vi ser till att det ser inbjudande ut och lyfter fram de produkter lite extra som kunderna frågar efter, säger August.
Den nya kylen kom på plats för cirka ett år sedan och som en följd av detta så har omsättningen för dryck ökat rejält.
- Vi bytte lite hyllor och belysning. En ganska enkel insats som gav mycket resultat, menar August.
Stationens utbud av mat innefattar bland annat Pizza Hut. I dagsläget är det tre stationer i Göteborgsområdet som kör det konceptet – Vädermotet, Munkebäck och Floda. De är också de största ”matstationerna” i zonen. Just nu säljer man hela pizzor men till vintern kommer Vädermotet också kunna erbjuda ”pizza slice” via värmeskåp. Och så ska de börja med kebabpizza, så sortimentet utökas hela tiden berättar August.
Vädermotet är en av de största "matstationerna" i området och erbjuder bland annat Pizza Hut.
Har ni många lunchkunder och vilka kunder är de vanligaste?
- Ja vi är stora på mat. Vårt huvudfokus är dock inte den stora barnfamiljen eftersom vi ligger i ett industriområde. Från Volvo kommer många av våra kunder. De äter här både innan och efter deras skift. Eller så ringer de och beställer en hämtpizza på lunchen.
- Vi har också väldigt många lastbilschaufförer i och med att vi ligger så nära hamnen. De är oftast väldigt hungriga och vill ha lite extra stora portioner, säger August med ett leende. Även taxichaufförer och hantverkare är stora kundgrupper. Vi har mest företagskunder skulle jag säga. Och de är som sagt väldigt hungriga så då säljer vi väldigt mycket mat. Det är vi glada för, det är kul att vi kan sälja så mycket mat och dryck som vi gör.
Vädermotet har ingen uthyrning av bil eller släp, men istället har de en ”säkerhetslastparkering”. Stationen är den enda i Göteborg som har det. Här kan chaufförerna ställa sig antingen om de bara ska ta sitt måltidsuppehåll, som man enligt regelverket är skyldig att ta som chaufför eftersom man inte får köra hur långt som helst. Då stannar de här någon timma och äter. Men det finns också chaufförer som parkerar över natten.
- Här finns dusch och toalett som de får använda. Vi försöker möta de behov som de har. De kan komma in på morgonen och ta en dusch, köpa lite frukost och sen ger de sig iväg igen till nästa destination, berättar August.
Vi är lite nyfikna på vilka planer August har för stationen framåt, förutom det dagliga arbetet med att hålla butiken fräsch, fin och inbjudande.
- Framförallt att sälja ännu mer. Och att utöka våra kundgrupper med till exempel barnfamiljer och andra som inte direkt rör sig här i området på samma sätt. Inte bara yrkesrelaterat folk, utan också fler privatkunder som kommer hit på sin lediga tid. Det jobbar vi för.
Alltid välfyllt i butiken.
Stationen jobbar också aktivt med att bygga fler elladdare. En är precis klar och man har börjat på nästa. Funderingar finns på att installera natt-elladdare på lastbilsparkeringen. Lastbilarna står där många timmar under natten och då kan de ju lika gärna ladda under tiden.
- Och så försöker jag öka omsättningen på biltvätt också, säger August.
Hur planerar ni att få in fler familjer som matgäster?
- I och med att vi ligger lite avsides så pratar vi med dem som kommer och frågar hur de hittade hit. De säger att det är svårt att hitta oss, att skyltar saknas. Jag har inte knäckt denna nöten ännu, men vi jobbar på det. Första steget får nog bli tydligare skyltning vid avfarten från Göteborgshållet, som det är när man kommer från andra hållet (Volvo).
August menar att menyn redan är bra anpassad till kundgruppen. Här finns barnportioner, pizza, kebabtallrik, hamburgare, korv, nuggets och pommes med mera. Han får inte själv bestämma menyn dock, den bestäms centralt från Stockholm. Vädermotet är vad som kallas en ”large station” vilket innebär att de kan erbjuda hela matsortimentet.
- Så fort det kommer något nytt från centralt håll så kommer det till oss först. Då får vi testa nytt. Det är kul, säger August.
Målet är att öka försäljningen och nå ut till nya kundgrupper, som till exempel barnfamiljer.
Hinner du stå i kassan och jobba ute i butiken?
- Absolut, jag är överallt. Jag står i kassan, städar toaletter,fyller på varor. Och sen har jag kontorsarbete också, men jag älskar kombinationen. Det är viktigt att jag kan göra alla uppgifter i butiken.
Vad tyckte du om Conveniencegalan?
- Den var väldigt trevlig med mycket folk. Upplägget var kul med mingel och mat under tiden som galan pågick, det var lyckat. Alla som jag känner och som jag pratat med har tyckt det var lyckat. Bra startskott om galan ska köras varje år.
Stationen ska ha 10 anställda och rekrytering pågår av de sista. Man hoppas vara full styrka i november. De är ett härligt gäng som har kul på jobbet. August understryker hur viktigt det är att det är rent i butiken. Och att man har engagerad och noggrann personal som tar eget ansvar och egna initiativ.
- Det är viktigt att man får känna sig sedd på jobbet. Vi jobbar FÖR varandra som ett team. Trivs man på jobbet så gör man det lilla extra. Det känns som att jag lyckats med det, avslutar han.
Text: Ann Hedlund
Intervju och foto: Maria Mannebratt
Ytterligare ett mål är att öka omsättningen på biltvätt.