Kanonbra utveckling för 24-Sju
I slutet av sommaren öppnade 24-Sju sin hundrade butik och man gjorde det på hemmaplan, det vill säga i Lidköping. Det hela firades med ”kunglig glans” och en mänsklig kanonkula. En fest utöver det vanliga alltså.
- Vi är otroligt stolta över att ha nått denna milstolpe och och vi ser fram emot att fortsätta växa och utveckla vår kedja i hela Europa, säger ägaren och vd:n Joakim Assarsson.
Kedjan har på relativt kort tid expanderat kraftigt och är, enligt egen uppgift, marknadsledande inom obemannad handel i Europa.
- Vi använder modern teknik och har ett kundfokuserat tillvägagångssätt, säger Joakim Assarsson som har en intressant bakgrund vilken han menar har passat extra bra för att starta en verksamhet som denna.
- Jag har jobbat som kulturarbetare med fokus på fysisk komik. Tränat oerhört mycket för att kanske få betalt. Drivits av att vilja utvecklas och lyckas.
En praktisk kombination av systemutvecklare från fordonsindustrin och 24-Sju tillhandahåller en sammanhållen teknik till butikerna. (Foto: Gunilla Pihlblad)
Det var också i samband med turnerandet runt om i landet som han insåg att många små orter började torka ut och att butiken var väldigt viktig för dessas överlevnad. Han kände starkt att han ville bidra till ett levande samhälle och åkte runt och tittade på olika koncept för obemannade butiker. Insåg vad som saknades.
- Engagemanget var det oftast inget fel på. Men enligt min mening var det inte rätt innehåll. Jag tog in en konsult, tittade på inköp och systemdrift och kom så småningom att landa i en egen teknisk lösning. Dörrinlogg, kassasystem, kortterminal swish, övervakning - allt sitter ihop. Vi plockar in data och kan följa kundernas beteenden. Och vi äger allt själva.
Vid vårt besök fångade vi in denna sextett som får representera det expansiva Lidköpingsföretaget. Från vänster: Charbel, Donatas, Stina, Joakim, Eric och Charlie. (Foto: Gunilla Pihlblad)
Samtidigt som Joakim jobbade med frågor som dessa fanns fortfarande drivkraften att bidra till ett levande samhälle. Han gick vidare med inköp och logistik. Ville säkra upp ett eget grossistled för att hålla kostnaderna rimliga för franchisetagarna. Här kom Charbel Bardavud in i bilden. Först som Key account manager hos grossisten Outofhome. Numera anställd som Head of business development på 24-Sju.
- Vi har byggt upp sortimentet tillsammans med den enda leverantören. Behöver alltså inte ha flera olika. Det är både praktiskt och lönsamt för handlaren. Därmed gör vi det lätt för butikerna att göra rätt.
Riktigt så här mycket folk är det kanske inte till vardags men tillräckligt många för att det ska löna sig. (Foto från 24-Sju)
Om tekniken var steg ett och inköpen steg två så är vi nu framme vid vid det tredje steget - platsen och lokalen. Enligt Joakim och Charbel är allt under 50 kvadratmeter för litet. Det leder oss också in på nästa naturliga steg - entreprenören/handlaren.
- Någon måste ju ta hand om det hela rent praktiskt. Både företagandet i stort och arbetet på hyllorna. Dessutom måste man förstå sig på hur det fungerar på landsbygden. Därför har 24-Sju fyra anställda som enbart jobbar med butikshjälp.
”Kunglig glans” dagen till ära när butik nummer 100 invigdes. (Foto från 24-Sju)
Som vi antydde redan i ingressen så var det lite extra festligt kring invigningen av den hundrade butiken. Det var den 17 augusti och butiken ligger i stadsdelen Majåker i Lidköping. Den nya butiken firades med en sprakande ceremoni i där "Kungen" hedrade tillfället genom att officiellt klippa bandet. Dagen var även allmänna festligheter och ett unikt inslag – en person sköts ur en kanon över den nya butiken, vilket blev en höjdpunkt för alla närvarande.
- Invigningen markerar inte bara en framgång för 24-Sju som företag, utan också en framgång för det obemannade butikskonceptet som helhet. Med fler butiker planerade att öppnas under det kommande året, är vi redo att fortsätta vår expansion och erbjuda service till fler samhällen runt om i Sverige och Europa, avslutar Joakim och Charbel som nu har 515 butiker år 2030 som mål.
- Planen innefattar även nya områden inne i städer och har en hållbarhetsaspekt. Vi ska göra det vi har gjort fram till idag. Fast ännu bättre.
Jodå, en levande kanonkula sköts i väg … (Foto från 24-Sju)
Fakta om 24-Sju
- Företagets huvudägare är Joakim Assarsson
- Huvudkontor i Trässberg utan Lidköping
- Första butiken öppnades i januari 2021
- Idag finns det 102 butiker från Gällivare till Ystad
- De drivs av 82 företagare/föreningar/byalag
- Hälften av butikerna finns i befintliga lokaler, övriga är nybyggda
- Idag finns det två butiker i Norge samt ett kontor utanför Oslo
- Under Q1 2025 planerar man öppna ett kontor i Finland
- Man har 11 anställda samt 25 utvecklare/programmerare (från fordonsindustrin) varav några sitter i Trässberg
- Man har byggt upp ett eget utvecklingsteam som nu är delägare i 24-Sju. Joakim i sin tur är delägare i deras företag.
- Man samarbetade först med modulbyggare men numera med en fabrik i Litauen
Text: Gunilla Pihlblad
… mot nya djärva mål! (Foto från 24-Sju)