Skip to main content

Rökfritt i fokus på Technovation i Schweiz

img_4556.jpg

 

En ny IQOS ILUMA med skärm, visioner om en rökfri nikotinmarknad och fokus på innovationerna som gör det möjligt. Samtidigt var det ambitionen att vara den “vuxne i rummet” när det gäller rökfria nikotinprodukter som var budskapet när Philip Morris International arrangerade sin årliga Technovation i schweiziska Neuchatel.

Ett hundratal journalister och nästan lika många kommunikatörer, forskare och chefer från ett av världens största tobaksbolag var på plats i The Cube, PMI:s forskningscenter i Neuchatel, när årets Technovation ägde rum med schweiziska alperna i horisonten. När världens största tobaksbolag håller öppen audiens lockar det vanligtvis folk från hela världen, och Technovation 2024 var inget undantag. I dagsläget står PMI för 23 procent av nikotinmarknaden. Marknaden handlar främst om cigaretter, men detta är något som snabbt håller på att förändras i grunden.

- 40 procent av våra vinster kommer idag från rökfria produkter. Produkterna finns på över 90 marknader i dag och i exempelvis Tokyo tjänar vi mer på IQOS och ILUMA än på cigaretter. Och i Sverige är snuset större än cigaretter. Det här är en process som vi vill skynda på. Målet är att 75 procent av vinsterna kommer från rökfria produkter 2030, sade Tommaso di Giovanni, vice kommunikationschef för PMI i sitt öppningsanförande.

Sedan köpet av snustillverkaren Swedish Match har PMI i dagsläget allt ifrån snus och nikotinpåsar till upphettad tobak och e-cigaretter i sin rökfria produktportfölj. Men satsningarna på att utveckla egna varianter av rökfria produkter kostar miljarder och åter miljarder. Samtidigt är målet att bli ledande på den nuvarande, men kanske framförallt den kommande, marknaden för rökfria nikotinprodukter. 

- Vi har skapat en tio-miljarder-marknad för heat-not-burn-produkter. Globalt så står vårt system IQOS/ILUMA för 75 procent av den marknaden. Men vårt mål är att konvertera alla rökare. Då behövs det flera olika produktalternativ för att lyckas, sade Oggie Kapetanovic, ansvarig heat-not-burn-produkter vid PMI.

 

skarmavbild_2024-10-23_kl._22.19.02.png

Målet är att 75 procent av vinsterna kommer från rökfria produkter 2030, sade Tommaso di Giovanni.

 

I vissa länder, som Japan, där e-cigaretter med nikotin är förbjudna, har IQOS-försäljningen skjutit i höjden och utmanar idag cigarettförsäljningen på allvar. I Sverige ser det lite annorlunda ut. Idag delar ILUMA hyllplatserna i butikerna, inte bara med traditionella cigaretter och snus, utan även med en rad olika engångs-vejpar och lika många varianter av det vita snuset, nikotinpåsarna. Och i alla kategorier, förutom just när det gäller e-cigaretter, har PMI en produkt med i spelet. Inte för att PMI inte har e-cigaretter i portföljen, utan snarare för att man väljer sina marknader. Och sina strider.

- I dagsläget är e-cigarettmarknaden väldigt kaotisk och det finns väldigt många oseriösa spelare på marknaden. Det saknas kvalitetskontroll och hållbarhet, i synnerhet när det gäller engångsmodeller. Vi vill se en tydlig lagstiftning som gynnar ansvarstagande aktörer. Vi vill vara den “vuxna i rummet” när det gäller e-cigaretter, sade Mykhailo Shurinov, ansvarig för avdelningen för eVapor på PMI.

 

mykhailo_shurinov.jpg

Mykhailo Shurinov vill se en tydlig lagstiftning som gynnar ansvarstagande aktörer. Foto: PMI/Swedish Match

 

I dag äger PMI varumärket Veeve - en e-cigarett som finns både som förfyllt poddsystem och engångsmodell. Bland de nordiska länderna är det dock endast i Finland som PMI säljer sina e-cigaretter - även detta ett land där det råder hårda restriktioner på smaksättningarna i e-cigaretter. Veeve säljs därför endast med olika artificiella tobakssmaker i Finland.

- Vi är väldigt restriktiva när vi marknadsför e-cigaretter. Det ska vara produkter som har en design och smakprofil som tilltalar vuxna och försäljarna måste vara utbildade kring hur man håller på åldersgränserna. Även om vi inte är marknadsledande när det gäller e-cigaretter idag, så vill vi visa att vi kan vara innovatörer på marknaden också, sade Mykhailo Shurinov vid sitt anförande vid Technovation.

 

skarmavbild_2024-10-23_kl._22.23.04.png

 

PMI gav inga besked om huruvida man kommer att lansera traditionella e-cigaretter i Sverige inom den närmaste tiden. samtidigt introducerade man nyligen en ny variant av heat-not-burn-produkten ILUMA - en variant med skärm samt en funktion för att kunna använda apparaten för mer än tio bloss utan omstart.

Text: Stefan Mathisson 

Foto: Bengt Hedlund