Skip to main content

Hos Time i Mjölby flödar kreativiteten

skarmavbild_2024-10-29_kl._17.00.18.png

 

Time Mjölby ligger strategiskt bra längs E4:an. Ägaren Walid och butiksansvariga Leila är entreprenörer ut i fingerspetsarna och har utvecklat butiken med många tjänster och produkter de senaste åren. Och mer har de på gång. Kunderna är ofta på genomresa, men butiken har också många stamkunder. Några av dem är dessutom kända utanför Mjölby. 

Walid Nayad köpte Time-butiken för 5-6 år sedan. Han äger också den närliggande restaurangen Eat Italiano, och den tar det mesta av hans tid. Han behövde därför en butiksansvarig, så för cirka 4 år sedan kom Lejla Saitovic in i bilden. När vi träffar Lejla i butiken så berättar hon att trots att det periodvis varit en svår tid de senaste åren med pandemin bland annat, så har butikens utveckling bara gått uppåt och framåt. 

- Det behövdes lite nya idéer och det hoppas jag att jag har bidragit med. Allt från sortimentet till personalen - allt har vi ändrat på och vi har klarat oss bra under den här svåra tiden, säger hon. 

 

img_6098.jpg

Har Time Mjölby E4ans största glassbar?

 

Leila kom från ett jobb som områdeschef på Samhall. För många år sedan jobbade hon på Citygross som ansvarig i förbutiken, så sortimentet i en convenience-butik var inget nytt. Men det var ändå mycket nytt att lära sig. Det märks tydligt på henne när hon berättar om butiken och verksamheten att hon verkligen trivs med sitt jobb. 

- Jag älskar butiken, kunderna och arbetstiderna. Jag stortrivs verkligen, säger hon. 

Butiken har funnits i cirka tjugo år men den ägdes först av andra, innan Walid köpte den. Leila och Walid kände varandra sedan tidigare, så när behovet av en butiksansvarig dök upp så föll det sig naturligt att det blev hon som fick jobbet. 

- Det har varit en Time-butik från start, men vi har hela tiden utvecklat butiken. Vi har byggt E4ans största glassbar, jag tror inte någon annan har ett större utbud av glass.

De finns också glassboxar för styckesaker i butiken. Nyligen plockades den stora glassbox bort för säsongen för att istället ge plats åt spolarvätska, handskar, mössor och sånt. 

- Vanligtvis säljer butiken väldigt mycket glass. Vi har skapat en uteservering som funkar bra. Varje år kommer vi med något nytt, nu har vi kontakt med Triumfglass inför nästa års glassäsong. Kunderna kommer in för att köpa dricka eller kaffe, men när de ser glassbaren så går nästan ingen kund ut igen utan att ha köpt glass också, berättar Leila.

 

3_img_6100.jpg

Walid och Leila funderar på att köra obemannat nattetid, men avvaktar med beslutet då de ser flera risker med det.

 

Butiken är inte öppen på natten, det är dyrt att ha personal på plats då. Walid och Leila har pratat om att börja köra obemannat nattetid, men har inte bestämt sig ännu. Butiken ligger lite avsides och de ser en del risker. Bland annat en större risk för inbrott. Det skulle också krävas en del andra insatser i butiken, så det är också en kostnadsfråga. Tiden får utvisa hur det blir. 

Andra förändringar som Leila bidragit till är att butiken tagit in vejp-produkter, och de är kända för sitt breda sortiment. Kategorin säljer bra och de har mycket kunder som kommer in just för dessa produkter. Tidningar sålde inte så bra i butiken så det har man tagit bort, och sedan är det glassbaren då såklart. 

- Fortfarande har vi några kunder som kommer varje dag och köper största glassen. Jag antar att de vet om att vi snart tar bort glassbaren för i år, så de passar på att njuta. Säsongen börjar ju avta nu men mjukglass har vi året om, säger Leila. 

 

4_img_6097.jpg

Fortfarande kommer kunder in varje dag och köper glass från glassbaren.

 

Butiken är också kända för sitt ”tomtehus” som de skapar i varje år. Här  säljer de ”hemliga paket” och fina julsaker vilket också lockar många kunder som kommer för att titta på det. 

Man har också satsat på presenter. Leila berättar att de har ganska många kunder som i sista minuten ”kommer på” att de ska på kalas, och inte vill åka in till Mjölby eller Linköping för att handla.

- Vi har alltid något att erbjuda kunderna. Här finns till exempel nallar, lastbilar och dockor. Det behöver inte vara ett stort sortiment, men det ska alltid finnas något för dem som behöver köpa en present. Och turisterna – de köper våra älgar säger Leila och ler. 

- Vår bilhylla är också stor. Motorolja säljer vi nästan lika ofta som korv… hur mycket som helst. Spolarvätska går också bra.

Det finns inte några bensinmackar i närområdet direkt, och det gör att butiken säljer en hel del bilrelaterade produkter. Men de säljer inte vindrutetorkare. Än. Kanske skulle de kunna utveckla ett litet hörn här i butiken för det, funderar Leila. 

 

5_img_6106.jpg 6_img_6102.jpg

Presenter säljer bra - som till exempel nallar, lastbilar och dockor.

 

De har som mest att göra maj till september. Det börjar vid påsk med glassen, och då börjar ju också säsongen för resande. All försäljning ökar och souvenirerna går snabbt åt när det kommer busslaster med turister. 

- På sommaren kommer finska turister och köper stockar med snus. Även stamkunderna från Mjölby köper stockar hos oss, trots att det är billigare på Willys. Våra kunder som är här hos oss två-tre dagar i veckan bjuder vi på kaffe och bulle. Vi vet hur vi ska behålla våra kunder, säger Leila. 

Hon berättar att Walid är en riktig entreprenör, full av bra idéer om hur de kan utveckla verksamheten. De har bland annat Brings boxar utanför. Bring sköter all hantering själva, och butiken får intäkter för att hyra ut platsen. På insidan har de Bring, DHL och UPS som de sköter. 

 

7_img_6099.jpg

Finska turister och många stammisar köper gärna en stock snus eller två. 

 

På utsidan finns också laddstationer sedan två år tillbaka. De står på butikens mark, men det är ett annat bolag som ansvarar för dem och som betalar hyra för platsen. Förutom hyresintäkterna så leder det ofta till merförsäljning. När kunden ska ladda sin bil så kommer de in i butiken och köper något att äta och dricka. 

- Vi har absolut sett en förbättring av försäljningen. Walid har ständigt nya ideér. Just nu kan jag inte avslöja några detaljer men planer finns för att utöka verksamheten med roliga grejer. Det kommer visas sig lite längre fram, säger Leila. 

Hon berättar att många av deras kunder är på genomresa, men det har också många lokala stammisar. Bland annat är brandkåren där flera gånger i veckan under sommaren och äter glass. Några av stammisarna är dessutom kända utanför Mjölby. 

- Carina Berg brukar komma in ibland. Jag har hört att hon pratat gott om oss i sin podd som hon har tillsammans med Carolina Gynning. Carina har sagt att vi ”har verkligen allt” och att hennes barn gillar att stanna till här. Göran Persson kommer in och handlar ibland. Vi ser honom som en stammis också, avslutar Leila. 

Text: Ann Hedlund

Intervju och foto: Maria Mannebratt

Foto överst: Lejla Saitovic