Bäst på proteinmål - framtidens produkter
På Conveniencegalan i september vann Pressbyrån Malmö Central kategorin Bästa proteinmål. Möjligtvis låter själva ordet lite tråkigt, men det är långt ifrån vad det är. - Det är en jätteviktig kategori och den kommer att öka eftersom kunderna blir mer och mer medvetna, säger köpmannen Adis Korjenic.
Adis har synts i de här spalterna förr. 2019 var han nominerad till Årets Conveniencebutik. Vi har också berättat om hans och butikens sociala engagemang. Han har lång branscherfarenhet och har även jobbat som distriktschef inom Reitan. Malmö Central är för övrigt den näst största Pressbyråbutiken i landet.
Hur mår Pressbyrån Malmö Central idag? Ni måste ha haft det tufft under pandemiåren?
- Det hade vi men jag tvekade aldrig om att vi skulle hålla öppet som vanligt. Då 90 procent drog i handbromsen välkomnade vi våra kunder. Det har vi tagit marknadsandelar på.
Adis Korjenic har drivit Pressbyrån på Malmö Central sedan 2017. (Bilderna tagna vid ett tidigare tillfälle. Foto: Gunilla Pihlblad)
Hur jobbar ni rent allmänt?
- Vi lyssnar in våra kunder. Vågar beställa hem och jobbar med volym. Man måste som bekant våga för att vinna. Sedan handlar det om synlighet och service och om att vara aktiv med lokal marknadsföring.
Vad är ett proteinmål?
- Det är bars, drycker, ”klämmisar” för vuxna, proteinpudding, med mera. Portionsförpackade nötter kan också räknas in här. Ett mellanmål, ett snabbt och enkelt alternativ till våra kunder, anpassat efter den destination vi är.
Hur lägger ni upp försäljningen?
- Ett brett sortiment, rätt varumärken, plats för nya aktörer. På rätt platser i butiken så att kunderna snabbt får ögonen på dem när de som mest behöver dem. Eftersom vi är stora på snabbmat över huvud taget, ska proteinmålen vara en del av den kategorin, ett alternativ. Och det ska synas! Vi är extremt aktiva under kampanjer med sådana produkter och alltid tydliga med nyheter.
Det perfekta mellanmålet för den som vill ha något som är både gott och nyttigt. (Foto från Pressbyrån Malmö Central)
Vad säljer ni allra mest av?
- Det är bars och proteindrycker av olika slag. Men vi tror att typ klämmisar med ren frukt och även proteinpuddingar kommer att ta mer plats.
Tar inte proteinmålen av annan försäljning?
- Nej, det är inget vi märker i alla fall. Poängen är ju att det skapar en valmöjlighet.
Vilka handlar proteinmål?
- Allmänt medvetna kunder och de som tränar. Men vi ser också mer och mer att våra exponeringar lockar folk som bara är sugna och vill ha omväxling. Stamkunderna lär sig att vi ofta har något nytt.
Proteinmål kan kanske också vara det man minst anar … (Foto från Pressbyrån Malmö Central)
Vad tror du om framtiden för kategorin?
- Tveklöst att den kommer att öka i takt med att konsumenterna blir mer och mer medvetna samtidigt som det kommer fler och fler intressanta produkter.
Ni var även nominerade i kategorin för bästa glassbutik. Hur jobbar ni där?
- Förutom det rent självklara som exponering och kampanjer, så har vi även här satsat på brett utbud och valmöjligheter. Vi har exempelvis både GB Glace och Triumf Glass och märker att det ökar totalt. Även under kamanjperioderna med halva priset på GB sålde vi en hel del Triumf till ordinarie pris. I somras hade vi totalt tre boxar. Det syns och det drar in kunder som ser helheten
Motiveringen till Årets bästa proteinmålsbutik lyder så här:
En butik med ett strategiskt läge som inspirerar. Butiken är dessutom en populär destination i jakten på protienmål eller nyttiga mellanmål. Kylarna och hyllorna är väl frontade och samexponering är vanligt förekommande så att kunderna lätt kan hitta sitt kompletta mellanmål. Butiken är aktiv på sociala medier där nyheter/innovationer lyfts fram på ett fördelaktigt sätt inom kategorin proteinmål.
Adis Korjenic på Conveniencegalan tillsammans med representanter för kategorisponsorn Ehrmann. (Foto Mikael Gustavsen)
Text: Gunilla Pihlblad